Koszt budowy jednego kilometra Kolei Dużych Prędkości wyniesie od 5 do 6 mln euro. Taką informację podał wczoraj Jan Raczyński, dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP Polskie Linie Kolejowe, cytowany przez Rynek Kolejowy.
Hiszpańska firma IDOM zakończyła właśnie prace nad studium wykonalności inwestycji. – Ostatecznie linia Y będzie miała ok. 470 km długości. Koszt budowy całej linii wyniesie według wstępnych szacunków ok. 3 do 3,5 mld euro – mówi Jan Raczyński. Cały projekt wraz z taborem ma kosztować co najmniej 20 mld zł.

>>> Czytaj także: UEFA wymusza na Polsce modernizację kolei

Budowa 1 km trasy superszybkiego pociągu – według studium potrzeba na to 20 – 24 mln zł – będzie tańsza o kilkadziesiąt proc. niż 1 km autostrady. Wytyczenie 90-km trasy z Łodzi do Warszawy będzie kosztować 3,2 mld zł, czyli ok. 35 mln zł za 1 km. A to jedna z najtańszych autostrad budowanych w Polsce.

>>> Polecamy: Kolej wraca do łask. Szybkie pociągi wyrwą świat z kryzysu

Reklama
Zgodnie z rządowym planem Kolej Dużych Prędkości ma połączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź w 2020 r. Linia biegnąca z Warszawy rozwidli się w kierunku stolic Wielkopolski i Dolnego Śląska w okolicach Ostrowa Wielopolskiego i Kalisza. Podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania ma trwać mniej niż 1 godz. 40 min.