Prace nad przebudową salonów Plusa rozpoczęły się i potrwają rok. Już niewielkiej zmianie uległo logo Plusa (dużą literę zastąpiono małą). Jarosław Bauc, prezes Polkomtelu, zapowiedział je w marcowym wywiadzie dla „DGP”. – Nazwałbym to refreshingiem. Jego koszt to kilkadziesiąt milionów złotych. Nie wydamy na niego więcej niż 100 mln zł – powiedział wczoraj prezes spółki. Około 100 mln zł kosztować może planowany na wakacje rebranding Ery na T-Mobile.

Zmiana w Plusie ma nie tylko odświeżyć wizerunek marki. Stoi za nią strategia operatora, która zakłada większy nacisk na poszukiwanie nowych źródeł przychodów: mobilny internet i transmisję danych, a także sprzedaż treści i usług.

– Rynek jest już bardzo dojrzały, co oznacza, że większość segmentów nie rośnie, a usługi głosowe wręcz się kurczą. Jedyną kategorią, która notuje dynamiczny wzrost, jest transmisja danych. W ubiegłym w naszej sieci popyt na nią wzrósł o ponad 90 proc. – dodaje Jarosław Bauc.

Krzysztof Kilian, wiceprezes Polkomtelu, dodaje, że przebudowa salonów ma wspierać sprzedaż nowych produktów. – Lepiej wyeksponowane będą smartfony czy tablety, przestrzeń będzie zaaranżowana w taki sposób, by klienci mogli testować nowe usługi – tłumaczy.

Ubiegły rok spółka zakończyła z 7,67 mld zł przychodów, które w stosunku do roku 2009 skurczyły się o 1,3 proc. Operator podkreśla, że to efekt polityki Urzędu Komunikacji Elektronicznej i cięć stawek MTR (płacą je sobie nawzajem operatorzy za zakończone u nich rozmowy).

Jarosław Bauc zaznacza jednak, że Polkomtel jest liderem rynku pod względem przychodów i rentowności. EBITDA (zysk przed potrąceniem amortyzacji) wyniosła 2,83 mld zł i była o 6 proc. wyższa niż przed rokiem. Spółka miała też 1,1 mld zł zysku – o 13,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Operator podkreśla też, że miał 7,46 mln klientów kontraktowych, o 7 proc. więcej niż Orange i 10 proc. więcej niż Era.

Krzysztof Kilian, wiceprezes Polkomtelu, podkreśla, że dojrzały rynek i ogromna konkurencja wymuszają na operatorze poszukiwanie nowych źródeł przychodów. Dlatego Plus rozwija sklep z muzyką Muzodajnia.pl, a także Plusoczytelnię.pl, w której kupować można książki (ok. 7 tys. tytułów i gazety). Kolejnym segmentem rynku, na który wejdzie Polkomtel, jest bankowość. Razem z BZ WBK operator chce wprowadzić na rynek usługę banku w komórce.

– Na przełomie kwietnia i maja zaczynamy testy, a jeśli pójdą pomyślnie, być może ruszymy z nią komercyjnie nawet przed wakacjami – dodaje Krzysztof Kilian.

W przyszłym tygodniu zarząd operatora rozpoczyna spotkania z siedmioma oferentami, którzy chcą kupić Polkomtel. Są wśród nich Zygmunt Solorz-Żak, szwedzka TeliaSonera, norweski Telenor, a także czterej inwestorzy finansowi. Wartość spółki szacowana jest na 16-20 mld zł. Wiążące oferty zainteresowani składać mają do 6 maja.