Ze względu na podwyżki cen paliwa, stawek ubezpieczeniowych czy realnego kosztu samochodów po zniesieniu odliczeń VAT od samochodów z kratką zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla większości firm staje się wynajem długoterminowy.
Pełna opcja
– Ta kompleksowa usługa zawierająca finansowanie leasingiem i zarządzanie flotą pozwala zmniejszyć koszt posiadania służbowych pojazdów nawet o 30 proc. – ocenia Łukasz Żurek, dyrektor handlowy ALD Automotive Poland. Jak twierdzi, warto, bo klient nie ponosi kosztu początkowego związanego z zakupem pojazdu, a płaci jedynie za jego użytkowanie, pokrywając bieżące raty w okresie wynajmu. Dodatkową zaletą jest też to, że firma nie zamraża kapitału, który może wykorzystać na finansowanie swojej podstawowej działalności i zdobywanie rynku. Wolny kapitał ulokowany w działalność podstawową firmy, pracuje efektywniej niż ten zaoszczędzony na kosztach finansowania w przypadku zakupu za gotówkę. W ten sposób samochód w wynajmie długoterminowym na bieżąco zarabia na siebie i z nawiązką pokrywa koszty raty leasingowej.
Reklama
Firma flotowa jest też stanie wynegocjować w imieniu klienta z podwykonawcami znacznie niższe stawki np. za usługi serwisowe, ubezpieczenie czy paliwo. Wreszcie wynajem długoterminowy oferuje wszystkie korzyści leasingu, w tym możliwość odliczania rat leasingowych od przychodu w sprawozdaniu podatkowym, co zmniejsza płacony podatek dochodowy. Wynika to przede wszystkim z tego, że ratę leasingową ujmuje się jako koszt uzyskania przychodu. To zmniejsza podstawę opodatkowania, od której firma jest zobowiązana odprowadzić podatek.
Ekstra korzyści
W przypadku kredytu jako koszt firmy traktuje się nie całą ratę kredytu, ale tylko odsetki. – Z księgowego punktu widzenia leasing nie powoduje zadłużenia firmy, znacznie poprawiając wskaźniki finansowe i nie zmniejszając jej zdolności kredytowej – uważa Miłosz Sosnowski, fleet manager w TVP.
– W rezultacie przedsiębiorca korzystający z wynajmu długoterminowego pokrywa jedynie niewygórowaną miesięczną ratę wynajmu, co do której niezmienności otrzymuje gwarancję, a całość obowiązków administracyjnych związanych z obsługą floty zleca na zewnątrz – dodaje Łukasz Żurek.
Ważna w wyborze tej usługi jest też pełna przewidywalność kosztów floty. Leasingodawca przejmuje na siebie ryzyko zmiany wartości rynkowej auta, a także nadzwyczajnych wydatków na serwisowanie. Koszt wynajmu auta jest określany z góry na okres kilku lat, a zmiany cen samochodów na rynku czy podwyższona wypadkowość nie mają wpływu na wysokość miesięcznej raty.
Eksperci zauważają, że ta kompleksowa usługa flotowa najszybciej zdobywa dziś rynek. Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w zeszłym roku liczba samochodów obsługiwanych przez firmy branży CFM zwiększyła się o 2,2 tys. do 132,8 tys. samochodów w różnych formach wynajmu. Z usług firm CFM korzystało w Polsce 13 885 przedsiębiorstw.
Dane potwierdzają, że największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się kontrakty na kompleksową obsługę floty – full service leasing. W zeszłym roku po raz pierwszy w historii liczba samochodów w ramach usługi FSL przekroczyła barierę 100 tys. sztuk, co zapewniło tej usłudze 75,4 proc. udziału w rynku CFM.
Obecnie usługę tę realizuje w naszym kraju ponad 50 firm. Pozycję lidera ma LeasePlan (12,8 tys. pojazdów) przed Arvalem (12,7 tys.), a dopiero na trzecim miejscu jest Masterlease, który po uwzględnieniu wszystkich form wynajmu jest jednak bezsprzecznie największą firmą CFM na polskim rynku. W różnych formach wynajmu i zarządzania firma obsługiwała pod koniec 2010 r. flotę 19,9 tys. pojazdów, co dało jej 15,1 proc. udziału w polskim rynku.
Według ekspertów trend wzrostowy w branży CFM będzie trwał również w tym roku, a liczba zarządzanych pojazdów wzrośnie nawet o 10 proc.