Kupno auta za gotówkę jest oczywiście najtańsze, ponieważ firma nie ponosi dodatkowych kosztów zewnętrznego finansowania. Jednak w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej mało które przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na jednorazowe wyłożenie kwoty, która pokryje koszt nabycia samochodu.

Ze względu na podwyżki cen paliwa, stawek ubezpieczeniowych czy realnego kosztu samochodów po zniesieniu odliczeń VAT od samochodów z kratką zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla większości firm staje się wynajem długoterminowy.

Pełna opcja

– Ta kompleksowa usługa zawierająca finansowanie leasingiem i zarządzanie flotą pozwala zmniejszyć koszt posiadania służbowych pojazdów nawet o 30 proc. – ocenia Łukasz Żurek, dyrektor handlowy ALD Automotive Poland. Jak twierdzi, warto, bo klient nie ponosi kosztu początkowego związanego z zakupem pojazdu, a płaci jedynie za jego użytkowanie, pokrywając bieżące raty w okresie wynajmu. Dodatkową zaletą jest też to, że firma nie zamraża kapitału, który może wykorzystać na finansowanie swojej podstawowej działalności i zdobywanie rynku. Wolny kapitał ulokowany w działalność podstawową firmy, pracuje efektywniej niż ten zaoszczędzony na kosztach finansowania w przypadku zakupu za gotówkę. W ten sposób samochód w wynajmie długoterminowym na bieżąco zarabia na siebie i z nawiązką pokrywa koszty raty leasingowej.

Firma flotowa jest też stanie wynegocjować w imieniu klienta z podwykonawcami znacznie niższe stawki np. za usługi serwisowe, ubezpieczenie czy paliwo. Wreszcie wynajem długoterminowy oferuje wszystkie korzyści leasingu, w tym możliwość odliczania rat leasingowych od przychodu w sprawozdaniu podatkowym, co zmniejsza płacony podatek dochodowy. Wynika to przede wszystkim z tego, że ratę leasingową ujmuje się jako koszt uzyskania przychodu. To zmniejsza podstawę opodatkowania, od której firma jest zobowiązana odprowadzić podatek.

Ekstra korzyści

W przypadku kredytu jako koszt firmy traktuje się nie całą ratę kredytu, ale tylko odsetki. – Z księgowego punktu widzenia leasing nie powoduje zadłużenia firmy, znacznie poprawiając wskaźniki finansowe i nie zmniejszając jej zdolności kredytowej – uważa Miłosz Sosnowski, fleet manager w TVP.

– W rezultacie przedsiębiorca korzystający z wynajmu długoterminowego pokrywa jedynie niewygórowaną miesięczną ratę wynajmu, co do której niezmienności otrzymuje gwarancję, a całość obowiązków administracyjnych związanych z obsługą floty zleca na zewnątrz – dodaje Łukasz Żurek.

Ważna w wyborze tej usługi jest też pełna przewidywalność kosztów floty. Leasingodawca przejmuje na siebie ryzyko zmiany wartości rynkowej auta, a także nadzwyczajnych wydatków na serwisowanie. Koszt wynajmu auta jest określany z góry na okres kilku lat, a zmiany cen samochodów na rynku czy podwyższona wypadkowość nie mają wpływu na wysokość miesięcznej raty.

Eksperci zauważają, że ta kompleksowa usługa flotowa najszybciej zdobywa dziś rynek. Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w zeszłym roku liczba samochodów obsługiwanych przez firmy branży CFM zwiększyła się o 2,2 tys. do 132,8 tys. samochodów w różnych formach wynajmu. Z usług firm CFM korzystało w Polsce 13 885 przedsiębiorstw.

Dane potwierdzają, że największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się kontrakty na kompleksową obsługę floty – full service leasing. W zeszłym roku po raz pierwszy w historii liczba samochodów w ramach usługi FSL przekroczyła barierę 100 tys. sztuk, co zapewniło tej usłudze 75,4 proc. udziału w rynku CFM.

Obecnie usługę tę realizuje w naszym kraju ponad 50 firm. Pozycję lidera ma LeasePlan (12,8 tys. pojazdów) przed Arvalem (12,7 tys.), a dopiero na trzecim miejscu jest Masterlease, który po uwzględnieniu wszystkich form wynajmu jest jednak bezsprzecznie największą firmą CFM na polskim rynku. W różnych formach wynajmu i zarządzania firma obsługiwała pod koniec 2010 r. flotę 19,9 tys. pojazdów, co dało jej 15,1 proc. udziału w polskim rynku.

Według ekspertów trend wzrostowy w branży CFM będzie trwał również w tym roku, a liczba zarządzanych pojazdów wzrośnie nawet o 10 proc.