Witczyński poinformował, że pierwsza z tarcz znajduje się na rondzie Daszyńskiego, kolejna tymczasowo - na pl. Defilad, a trzecia jest przygotowywana do ekspedycji do Warszawy.

Tarcze, które będą wykorzystane do budowy 2. linii metra jednocześnie drążą i układają tunel. "Razem z montażem i demontażem w szybie jest to prędkość ok.10-12 metrów na dobę. Tarcze będą pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę" - powiedział Witczyński.

"W tej chwili dobiega końca montaż pierwszej tarczy na Rondzie Daszyńskiego. Będzie gotowa pod koniec września - wtedy zmontowane będzie jej czoło. Tarcza zostanie umieszczona w szybie i zacznie pracę na przełomie roku" - powiedział. Dodał, że tarcza wydrąży tzw. tunel północny: między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim.

"Około miesiąca później zostanie uruchomiona druga tarcza, która wydrąży tunel południowy pomiędzy Rondem Daszyńskiego a komorą łącznika pod placem pl. Defilad. Następnie wykona odcinek pomiędzy komorą łącznika a stacją Powiśle" - dodał.

Witczyński wyjaśnił, że miesięczny odstęp w pracach tych dwóch tarcz jest konieczny ze względów bezpieczeństwa, gdyż nie mogą one pracować równocześnie, jeśli drążą równoległe tunele: północny i południowy.

Trzecia tarcza wydrąży południowy tunel między Powiślem a Dworcem Wileńskim.

Witczyński poinformował, że przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian. "Tarcza bez instalacji i płynów waży ok. 640 ton. Do prac jednej tarczy potrzebne jest przyłącze energetyczne o mocy 1 MW, a także przyłącza wodne i inne instalacje" - dodał.

>>> Polecamy: Nowy Świat wciąż jest najdroższą ulicą w Polsce

Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek br. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Prace jednak się opóźniły.

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz zapewnił pod koniec sierpnia, że mimo uzgodnionych ostatnio z wykonawcą zmian w harmonogramie budowy centralnego odcinka II linii metra, ostateczny termin jej ukończenia nie uległ zmianie i nadal jest to październik 2013 r.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na odcinku długości 6,1 km i połączyć lewo i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to ponad 4 mld zł.

>>> Czytaj też: II linia metra w Warszawie: jest pozwolenie na budowę stacji Rondo ONZ

>>> Czytaj też: Budowa metra w Warszawie - stacja Rondo Daszyńskiego

Budowa centralnego odcinka i prace projektowe całej II linii metra, a także zakup 20 z 35 pociągów, które mają ją obsługiwać (dziś metro ma 40 pociągów), będą dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w kwocie 2,9 mld zł.