WUŻ, czyli spółka holownicza działająca w porcie, należała do Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG); zatrudnia ok. 230 osób.

Prezes ZMPG, Janusz Jarosiński powiedział we wtorek PAP, że cena wywoławcza za majątek spółki wynosiła 37,4 mln zł. Inwestor wpłacił już pieniądze za udziały. Jarosiński powiedział, że główny majątek WUŻ stanowi 9 holowników (dwa są nowe a pozostałe mają po ok. 30 lat) oraz 2 pontony transportowe.

Poinformował, że nowy właściciel zobowiązał się m.in. do zapewnienia załodze bezwarunkowych gwarancji zatrudnienia przez 3 lata oraz do wypłacenia 2,5 tys. zł brutto premii prywatyzacyjnej.

Pracownicy spółki protestowali przeciwko jej prywatyzacji a związkowcy nie zgodzili się na proponowany przez inwestora pakiet socjalny. Twierdzą, że inwestor nie zaproponował załodze "wystarczająco dobrego pakietu socjalnego". Ostatecznie pakiet został podpisany przez zarząd portu.

Szef portowej "Solidarności", Kazimierz Waldowski powiedział PAP, że "związkowcy zastanawiają się, co do dalszych działań w tej sprawie". Związkowcy domagali się m.in. 15 lat gwarancji zatrudnienia (w czasie rozmów obniżyli ten okres do 7,5 roku), natomiast inwestor zaproponował okres gwarancji zatrudnienia do 2,5 roku.

W ubiegłym tygodniu trzy związki zawodowe działające w spółce zorganizowały dwugodzinny strajk oraz kilkugodzinną blokadę dróg w rejonie portu domagając się podwyżki płac oraz wstrzymania prywatyzacji.

Jarosiński przypomniał, że od 1993 r. ZMPG trzykrotnie próbował sprywatyzować spółkę. Pracownicy WUŻ kilkakrotnie protestowali przeciwko przekształceniom.

WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Od maja 1996 r. jest samodzielnym podmiotem gospodarczym funkcjonującym, jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której 100-proc. właścicielem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Holenderska spółka Fairplay BV należy do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. Jest to jeden z największych operatorów floty holowników. Pracuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec (Wismar, Rostok, Stralsund itd.). W Polsce jest właścicielem dwóch spółek: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.