Dodał, że rozbudowa terminala do zdolności odbierania 7,5 mld metrów sześc. gazu rocznie może nastąpić wcześniej, niż jak planowano za 4-5 lat.

"Jakiś czas temu wydawało się, że wybudowanie trzeciego zbiornika na gaz w terminalu LNG, czyli podniesienie jego zdolności odbioru surowca do 7,5 mld metrów sześciennych gazu jest kwestią 4-5 lat. Po ostatnich rozmowach z firmami, które chciałyby dostarczać gaz do Polski, może się okazać, że będzie to perspektywa znacznie krótsza" - zaznaczył.

Dodał, że współfinansowaniem realizacji tego projektu zainteresowany jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. "Jesteśmy umówieni na kolejne spotkania. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie określić wielkości kredytu z EBOR, z tego powodu, że my mamy cały czas otwartą furtkę w Programie Infrastruktura i Środowisko. Gdy będziemy znać kwotę, którą otrzymamy w ramach tego programu, wtedy zdecydujemy o wysokości kredytu z EBOR i też banków komercyjnych" - zaznaczył.

"Spółka zapisana jest na dofinansowanie projektu z Programu Infrastruktura i Środowisko na kwotę 456 mln zł. Natomiast rekomendacje dla projektu są na poziomie 925 mln zł. Czyli mówimy o blisko 0,5 mld zł różnicy. Zobaczymy, czy dostaniemy więcej pieniędzy" - dodał.

Reklama

Podkreślił, że rozwiązanie tej sprawy będzie zależało od Ministra Rozwoju Regionalnego i Ministra Gospodarki. "Być może będziemy już coś wiedzieć tej jesieni" - powiedział.

Wyjaśnił, że w ramach projektu budowy terminala zrezygnowano z dwóch elementów.

"W pierwszym etapie budowy terminala nie będzie budowana w ogóle azotowania gazu. Na tym zaoszczędzamy 250 mln zł. Drugie 250 mln zł oszczędzamy na tym, że nie będziemy budować systemu ORV. Są to systemy dostarczania ciepła z wody morskiej do ocieplania skroplonego gazu. Być może decyzję o budowie systemu ORV podejmiemy przy etapie rozbudowy terminalu do wydajności 7,5 mld metrów sześciennych" - zaznaczył.

Przyłączenie terminalu LNG do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 rok. Oddanie do eksploatacji obiektu ma nastąpić do 30 czerwca 2014 roku. Terminal pozwoli na odbiór w pierwszym etapie ok. 5 mld metrów sześc. gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35 proc. aktualnego krajowego zużycia tego surowca (ok. 14 mld metrów sześciennych). W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbiorczej terminalu do 7,5 mld m sześc.

W Europie działa 19 podobnych terminali, z czego aż sześć zlokalizowanych jest w Hiszpanii. Terminal LNG w Świnoujściu będzie pierwszym obiektem umożliwiającym odbiór gazu skroplonego i pierwszą tak dużą inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, tworzoną w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko dla Polski, ale także dla Czech, Węgier i Słowacji.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu 2011 roku. Za budowę odpowiada czterech inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje cała infrastruktura przesyłowa. Część lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju.

Polskie LNG jest spółką celową należącą do Gaz-Systemu.

Gaz-System jest strategiczną spółką polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego na terenie Polski. Firma zarządza majątkiem wartości ok. 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, 14 tłoczni, 56 węzłów oraz 970 punktów wyjścia. Spółka zatrudnia ponad 2 tys. osób.

Gaz-System wybuduje do 2014 r. ponad 1 tys. km nowych gazociągów przesyłowych. Najważniejsze z nich powstaną w północno-zachodniej i środkowej Polsce (Szczecin-Lwówek, Świnoujście - Szczecin, Szczecin - Gdańsk, Włocławek - Gdynia, Rembelszczyzna - Gustorzyn, Gustorzyn - Odolanów) oraz na Dolnym Śląsku. Rozbudowa sieci gazociągów w Polsce może stanowić ważny element gazowego Korytarza Północ - Południe łączącego terminal LNG w Świnoujściu z planowanym terminalem Adria LNG za pomocą wewnętrznej infrastruktury przesyłowej krajów Europy Środkowej.