Jak poinformował w piątek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, po wspólnych analizach z prezydent Łodzi postanowiono, że z 15 na 16 października dworzec Łódź Fabryczna zostanie zamknięty.

"Za trzy tygodnie dworzec zostanie zamknięty, przestanie służyć pasażerom, rozpocznie się przygotowanie prac rozbiórkowych" - dodał Grabarczyk na spotkaniu z dziennikarzami, które odbyło się na dworcowym peronie.

Według niego, po zamknięciu dworca pociągi dalekobieżne z kierunku Poznania i Szczecina do Krakowa będą omijały dworzec Łódź Kaliska i pojadą przez Zgierz i Łódź Widzew.

Pociągi w relacji Wrocław-Warszawa pojadą przez Łódź Kaliską i Zgierz, a pociągi na trasie Łódź-Warszawa-Łódź w dni robocze, w godzinach szczytu, będą kursowały z Łodzi Kaliskiej przez Łódź Chojny i Widzew. Poza godzinami szczytu i w dni wolne od pracy będą dojeżdżały do stacji Łódź Widzew.

Reklama

"W ten sposób uzyskamy także możliwość pracy przy modernizacji linii obwodowej pomiędzy stacjami Widzew i Kaliska. Ta organizacja ruchu będzie obowiązywała do zmian w rozkładzie jazdy 10 grudnia tego roku. Wówczas zostanie na nowo przygotowany rozkład ruchu pociągów" - zapowiedział Grabarczyk.

Grabarczyk dodał, że będzie stosowana jedna wspólna taryfa dla pociągów na trasie Łódź Warszawa, niezależnie z którego łódzkiego dworca pasażerowie będą podróżować. "Powstanie swoisty bilet aglomeracyjny" - zaznaczył. Planowana jest także modernizacja stacji Łódź Chojny, która ma być w przyszłości również przystankiem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zapewniła, że miasto przygotowuje tabor komunikacji miejskiej i dostosowuje do zmienionego ruchu pociągów rozkłady jazdy MPK. Szczegółowe rozkłady jazdy zarówno pociągów jak i komunikacji miejskiej mają być opublikowane w przyszłym tygodniu.

Zdanowska zapewniła, że główny wykonawca budowy nowego dworca zadeklarował, że w przyszłym tygodniu złoży pierwsze wnioski o wydanie pozwoleń na prace rozbiórkowe. "Firma jest przygotowana, żeby od 16 października z chwilą przekazania terenu rozpocząć jego grodzenie i rozpoczynać prace" - oświadczyła prezydent Łodzi.

Umowę na budowę nowego, podziemnego dworca kolejowego podpisano w sierpniu tego roku. Inwestycja ma kosztować ponad 1,7 mld zł brutto. Wykonawcą prac będzie konsorcjum utworzone przez firmy: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.

Na realizację projektu PKP PLK przeznaczyło ponad 1,28 mld zł. Inwestycja będzie również finansowana przez miasto Łódź (ponad 412 mln zł) i PKP SA (ponad 57 mln zł). Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Osiem torów i cztery perony dworca mają być położone 16,5 metra poniżej poziomu terenu. 10,5 metra nad nimi ma powstać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Projekt przewiduje również m.in. powstanie tunelu łączącego nowy dworzec z dworcem Łódź Kaliska. Tunelem pojadą pociągi dużych prędkości oraz kolej dalekobieżna, regionalna i aglomeracyjna. Budowa dworca ma się zakończyć w 2014 roku.