Najlepsza na świecie, jak dotąd bezkonkurencyjna i niezawodna przyjaciółka każdego internauty – wyszukiwarka Google obchodzi dzisiaj swoje 13 urodziny – przypomina „The Daily Telegrach”. Od początku istnienia firma zdominowała światowy rynek Internetu.

Pomysł na Google wykreował się w umysłach dwóch kolegów ze studiów. Marzenie każdego studenta informatyki – zaprojektować coś, bez czego nie będzie mógł się obyć żaden użytkownik sieci albo komputera – spełniło się dwóm absolwentom Stanford University w 1998 roku. Co prawda Larry Page i Sergey Brin zbudowali swoją pierwszą wyszukiwarkę już w 1996 roku, ale dopiero dwa lata później sformalizowali swoją pracę i stworzyli Google.

Firmie udało się wystartować 4 września 1998 roku, a 15 września zarejestrować domenę google.com. Jednak swoje oficjalne urodziny wyszukiwarka świętuje 27 września. Z tej okazji dzisiaj na stronie startowej pojawił się tort z 13 świeczkami.

Nazwa jest dowcipem słownym. Wywodzi się od słowa „googol”, co oznacza w matematyce cyfrę 1 ze 100 zerami.
“Nazwa odzwierciedla niezliczoną ilość informacji, która istnieje na świecie oraz sedno misji Google, którą jest uporządkowanie tych informacji i uczynienie ich uniwersalnymi i pożytecznymi”, twierdzi Google. Internauci znają też dobrze inny slogan: „google doodle”, czyli „bazgroły” Google’a. Od 1998 roku wyszukiwarka ubiera swoje logo motywem graficznym.

Google wkracza w wiek dojrzewania w niełatwych czasach. Trwają procesy legislacyjne, w których spółka, notowana na amerykańskiej giełdzie, jest oskarżona o łamanie praw uczciwej konkurencji w USA i Europie. Poza tym firma cały czas walczy z drugim potężnym graczem na światowym rynku internetowym: Facebook’iem, który depcze jej po piętach. Portal społecznościowy nie kryje aspiracji do zabrania wyszukiwarce pierwszego miejsca wśród domen, przez które użytkownicy najczęściej łączą się dalej z siecią. Aby sprostać rosnącej popularności swojego głównego rywala, wyszukiwarka wprowadziła ostatnio na rynek platformę społecznościową Google+.

Reklama

Według badań Nielsen w tym miesiącu użytkownicy sieci w USA spędzali na Facebooku więcej czasu niż na jakiekolwiek innej stronie internetowej. Jednak, inne badania pokazują, że Google cieszy się 90 proc. udziałem w światowym rynku wyszukiwarek internetowych – pisze „The Daily Telegrach”.

Tym samym jest niekwestionowaną królową wyszukiwarek internetowych i w tym segmencie nie ma sobie równych. Inne wyszukiwarki - Yahoo oraz należąca do Microsoft Bing - do tej pory nie udało się nawet zbliżyć do wyników Google.

W pierwszym kwartale 2011 roku przychody firmy wzrosły o 27% w porównaniu z analogicznym okresem rok temu. Zysk netto wyniósł 2,3 mld dolarów, czyli o 15% więcej niż w 2010 roku.