Jak podała rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, w przetargu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum: Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB - Podbeskidzie. Wartość kontraktu wynosi blisko 641,8 mln zł.

"Inwestor posiada zabezpieczone środki finansowe, przekazał plac budowy i dokumentację, zapewni nadzór inwestorski i będzie płacił za roboty wykonane i odebrane, natomiast od wykonawcy oczekuje wywiązania się z umowy, czyli zorganizowania pracy tak, aby wybudował ten odcinek autostrady w terminie umownym, czyli 15 miesięcy. Wykonawca ma siedem dni na rozpoczęcie prac" - poinformowała Mikrut.

21-kilometrowy odcinek A4 Brzesko-Wierzchosławice to fragment budowanej A4, z którego wycofali się wykonawcy. Konsorcjum polsko-macedońskich firm NDI i SB Granit - odstąpiło w lutym od umowy, argumentując, że GDDKiA nie płaciła za wykonane prace. GDDKiA twierdziła natomiast, że uregulowała wszystkie należności wobec konsorcjum, a winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który miał wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu. W kwietniu GDDKiA poinformowała, że wykonawca porzucił plac budowy.

Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków między Szarowem i Tarnowem są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav i Metrostav oraz hiszpański Dragados.

Reklama

Budowę blisko 57-kilometrowego odcinka A4 między Szarowem a Tarnowem dofinansowuje w znacznej części unijny Fundusz Spójności.

Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.