Wartość rynku marek własnych w Polsce zanotuje dynamiczny wzrost, przekraczający 20 proc. w 2011 roku i kolejnych latach. Tymczasem w 2010 było to 24,6 mld zł, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z rokiem 2009, wynika z szacunków zawartych w raporcie firmy PMR pt.

„Marki własne detalistów w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013". "Wysoka dynamika rynku była efektem znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w supermarketach i hipermarketach, który wyniósł odpowiednio po 20 proc. W konsekwencji, oba formaty zanotowały wzrost udziałów w rynku. Intensywnie rozwijała się również sprzedaż poprzez dyskonty, aczkolwiek z dynamiką niższą niż w ubiegłym roku – 17 proc. Handel tradycyjny rósł w tempie dwucyfrowym, ale wciąż poniżej poziomu rynkowego" - czytamy w komunikacie.

Największy udział w sprzedaży marek własnych mają dyskonty – w 2010 roku przekroczył on 55 proc. i, według przewidywań PMR, będzie się systematycznie zwiększał w kolejnych latach. Za dynamicznym rozwojem sprzedaży private label w tym kanale stoi szybko rosnąca sieć sklepów dyskontowych. W 2010 roku w Polsce przybyło ponad 260 nowych placówek tego formatu, kilkadziesiąt więcej niż w poprzednim roku.

Za największy wzrost odpowiada sieć Biedronka, która rośnie w tempie 150-200 sklepów rocznie, aczkolwiek w 2010 roku zanotowała wzrost sprzedaży niższy niż w ubiegłych latach. Poza tym, w dyskontach większość oferty stanowią produkty marek własnych – w przypadku niektórych sieci ich udział sięga niemal 90 proc. asortymentu, zaznaczono w raporcie.

"Do rozwoju rynku marek własnych w 2010 roku niewątpliwie przyczyniło się wciąż odczuwalne spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci, szukając oszczędności, częściej sięgali po produkty detalistów. Z uwagi na to, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisały się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków. Poza tym nastąpił wyraźny wzrost akceptacji marki własnej" - czytamy dalej.

Reklama

Tym samym okres osłabienia gospodarczego przyczynił się do poprawy wizerunku towarów private label, co w kolejnych latach będzie procentować wzrostem ich sprzedaży oraz udziałów rynkowych.

"Na 2011 rok i kolejne lata prognozy PMR przewidują dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych, przekraczający 20 proc. Do wzrostu rynku przyczyniać się będzie rozwój oferty private label we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne. Duże znaczenie dla rynku będzie miała ekspansja sieci dyskontowych, których liczba w przyszłym roku przekroczy 3 tys." - zaznaczono w materiale.

Obecna, trudna sytuacja na światowym rynku surowcowym może jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój marki własnej w Polsce. Rosnące ceny żywności w sklepach, ale także wszelkiego rodzaju inne opłaty powodują, że ludzie będą kierowali się tam, gdzie jest taniej i będą sięgali po bardziej przystępną cenowo ofertę marek własnych, ocenia PMR.