Handlowcy chcą pobierać od dostawców opłaty za udostępnianie stoisk i zamieszczanie reklam towarów - poinformował Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Teraz nie pozwalają na to przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Na środowej konferencji z dziennikarzami dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu (PIH) Maciej Ptaszyński wyjaśnił, że środowisku handlowców zależy na usunięciu art. 15 ust.1. z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zabrania on - jak wyjaśnił - pobierania innych opłat niż marża handlowa.

Szef Departamentu Prawnego Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) Karol Stec zwrócił uwagę na to, że na podstawie tego artykułu wszelkie dodatkowe opłaty - np. za umieszczenie afiszy wyróżniających towar lub zaprezentowanie wyrobu w gazetce sklepowej - mogą być uznane za czyn zabroniony, chociaż zgodziły się na to obydwie strony.

"O zmianę wspomnianych przepisów Komitet Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG) stara się od kilku miesięcy. Chcemy przedstawić swoje argumenty urzędnikom departamentu handlu w Ministerstwie Gospodarki. Mając na względzie konieczność konsultacji międzyresortowych, spodziewamy się projektu nowelizacji za kilka miesięcy, przed końcem 2012 roku" - powiedział PAP Andrzej Faliński.

Prezes POHiD Renata Juszkiewicz uważa, że powinno się usunąć wspomniany zapis. Wówczas - jak mówiła podczas konferencji - zgodne z prawem stałoby się oferowanie przez sklepy tzw. usług wsparcia sprzedaży, czyli różnorodnych dodatkowych działań na rzecz promocji wyrobów producenta, który chce sprzedawać swoje towary w danej sieci.

Reklama

"Nie ma takiego prawa, które zagwarantuje każdemu producentowi wejście do każdego sklepu i my zdajemy sobie z tego sprawę. Chcemy jednak, aby warunki wejścia były przejrzyste i dostawca wiedział, na co się decyduje, wybierając daną sieć" - powiedział Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności, skupiającej dostawców sklepów.

Uchwalona w kwietniu 1993 roku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania im w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Ostatni raz ustawa nowelizowana była w 2003 r.