Ostatnio w Xianie zakończyły się również pomyślnie testy silnika odrzutowego do mniejszego typu samolotu pasażerskiego, ARJ21-700, na który zebrano już 250 zamówień od chińskich przewoźników. Producent obu samolotów, Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) deklaruje, że pierwsze maszyny z tej serii gotowe będą jeszcze w bieżącym roku -poinformowała gazeta Xinminwanbao.

Samolot typu ARJ21-700 - to maszyna krótkiego zasięgu, zabierająca na pokład około 100 pasażerów. Wejście do regularnego użytku tego samolotu planowane było przez linię Chengdu Airlines jeszcze w tym roku, ale w związku z opóźnieniem testów silnika odrzutowego, z konstrukcją którego Chińczycy mieli dużo kłopotów, prawdopodobnie przesunie się na rok przyszły.

Samoloty z serii C919 będą zabierać na pokład 150 do 190 pasażerów i są bezpośrednią konkurencją dla Airbusa 320 i Boeinga 737, ale ich cena jest o około 20 proc. niższa. Comac planuje w ciągu najbliższych 20 lat wyprodukować ponad 2000 tych maszyn. Lot próbny planowany jest na 2014, a regularne loty przewiduje się od 2016.

Reklama

Do 2029 roku chińscy przewoźnicy planują zakup 4439 samolotów, dużą część tego zamówienia ma nadzieję przejąć Comac.

Comac planuje w dalszej perspektywie uruchomienie produkcji samolotu szerokopokładowego C929, zabierającego 290 pasażerów i C939, mogącego pomieścić 390 pasażerów na pokładzie.

ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (7) / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (6) / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (5) / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (4) / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (3) / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (2) / Bloomberg / Chris Ratcliffe
ikona lupy />
Chiński samolot C919 wyprodukowany przez konsorcjum COMAC (1) / Bloomberg / Chris Ratcliffe