Solaris Urbino Electric w ramach testów przejechał 3 tys. km. po ulicach Poznania podczas Euro 2012. To pierwszy polski autobus elektryczny, który ma szansę wejść do regularnego transportu. Niemcy już są zainteresowani.
ikona lupy />
Autobus Solaris electric / Media

Elektryczny autobus Solarisa jest gotowy na podbój miast. W ramach testów Solaris Urbino Electric przez ostatnie trzy tygodnie pokonał bez przeszkód 3.000 km, wożąc kibiców oraz gości przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. „To pierwszy polski autobus, napędzany energią elektryczną, który był testowany w ruchu miejskim, jak powiedział Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.

„Urbino electric potwierdził swoją niezawodność i nic nie stoi na przeszkodzie by mógł dołączyć do dowolnej floty pojazdów, podejmując służbę w regularnym ruchu miejskim. Uzyskawszy już pełną homologację może zostać dopuszczony do przewozu pasażerów bez jakichkolwiek ograniczeń w porównaniu do autobusów z tradycyjnym napędem”, informuje Solaris.

Bezemisyjny, cicho przemierzający ulice Poznania pojazd został pokryty sztuczną trawą, nawiązując do tematyki Mistrzostw. Przez 22 dni Solaris Urbino electric woził pasażerów z Portu Lotniczego Poznań-Ławica do Centrum Poznania. Za sprawą technologii szybkiego ładowania, wykorzystywanej pomiędzy godzinami szczytu, limit 150 km elektrycznego Solarisa nie był ograniczeniem. Zapas energii pozwalał na pokonanie w codziennym ruchu miejskich znacznie większej liczby kilometrów.

Reklama

Elektryczny Solarais kusi Niemców

To pierwszy testowany energooszczędny pojazd Solarisa, ale nie pierwszy zaprojektowany przez spółkę. Testy pierwszego modelu, który powstał w polskich fabrykach mają się odbyć jesienią w kilku miastach Polski, w tym w Warszawie i Gdańsku, a także w miastach niemieckich.

Zaprezentowany jesienią 2011 roku prototyp, zbudowany został na bazie niskowejściowego Solarisa Alpino 8,9 LE. Układ napędowy dostarczyła niemiecka firma Vossloh Kiepe, specjalizująca się w elektrycznych napędach i od wielu lat współpracująca w tym zakresie z Solarisem. Moc silnika trakcyjnego to 120 kw, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Nowym rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe był natomiast system szybkiego ładowania, umożliwiający naładowanie (przy mocy 100 kW) całkowicie wyczerpanych baterii w zaledwie 90 minut.

Pojazdy Solarisa są doceniane za zachodnią granicą nie od dzisiaj. Parę dni temu czytelnicy niemieckiego magazynu branżowego "Busplaner" uznali autobus elektryczny marki Solaris za "Innowację roku 2012", nagradzając go w kategorii "Transport Publiczny".

Podczas, gdy dwa prototypowe autobusy elektryczne poddawane będą w najbliższych miesiącach testom w różnych miastach Europy, firma pracuje już nad nowym, 12-metrowym elektrycznym Urbino. W planach jest również budowa wersji przegubowej, dopełniającej ekologiczną ofertę dla miejskich przewoźników z całej Europie. Autobusy Solarisa są produkowane w fabrykach w Środzie Wielkopolskiej (konstrukcja stalowa) oraz Bolechowie (montaż końcowy).