Większość poluje na okazje w internecie – podał „Wall Street Journal”, powołując się na analizy unijnych instytucji i firm monitorujących rynek. Europejczycy nie oszczędzają tylko na smartfonach. To pozycja, na którą nakłady rosną.

Jak podaje Komisja Europejska, w lipcu indeks zaufania konsumentów z 17 krajów strefy euro spadł do najniższego od 2009 r. poziomu i wyniósł minus 21,5 pkt. Miesiąc wcześniej plasował się na poziomie minus 19,8 pkt. „Zachodnie społeczeństwa decydują się na oszczędności. Ich wydatki do końca roku spadną o kolejne 0,9 proc.” – szacuje Euromonitor International. Jest to niepokojący sygnał, zwłaszcza że w przypadku USA wskaźnik ten ma wzrosnąć o 1,9 proc.

Do największych zmian doszło w sektorze spożywczym. Coraz więcej Europejczyków poszukuje promocji i rabatów. Jak szacują eksperci z Euromonitora, zmiana strategii konsumenckiej poskutkuje obniżeniem wydatków na żywność o 2,7 proc. do końca roku. Coraz mniej Europejczycy wydają też na posiłki w restauracjach. W latach 2007 – 2011 wydatki te spadły o 13 proc. W tym roku mają się skurczyć o kolejne 3,5 proc.

Reklama

Na popularności tracą też większe zakupy. Jak podaje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów, w I połowie tego roku liczba zarejestrowanych nowych aut spadła o 6,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. Największy spadek nastąpił we Francji, Włoszech i w Hiszpanii.

Najdroższy zakup, na który wciąż stać mieszkańców Europy, to telefony komórkowe nowej generacji. Dynamicznie rozwijający się od pięciu lat rynek smartfonów ma wzrosnąć o kolejnych 11 proc. w tym roku – przewiduje Euromonitor. Jedną z nielicznych branż, która rośnie, jest też e-handel. W sieci Europejczycy polują na okazje cenowe. Wraz z początkiem letnich wyprzedaży francuskie portale zanotowały 40-proc. skok sprzedaży. Jak przewiduje firma Forrester Research, e-handel będzie się rozwijał z prędkością 12 proc. rocznie.

Malejące wydatki konsumenckie niekorzystnie działają na przemysł. Jak szacuje Reuters, w przypadku 180 firm, których akcje uwzględnia indeks Stoxx 600, zarobki w II kwartale spadły o 12 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Wysepką stabilności na zachodzie Europy są Niemcy. Czerwcowe wydatki niemieckich konsumentów są o 2,9 proc. wyższe niż rok temu.

Na tle Eurolandu korzystnie wypada tzw. nowa Europa. Jak wynika z szacunków Visa Europe, wydatki tamtejszych konsumentów rosną. W IV kwartale 2011 r. mieszkańcy Estonii wydali na zakupy o 9,8 proc. więcej, Litwy – 9,7, Słowenii – 6,1 proc.

Dane dotyczące Polski mówią o 7-proc. wzroście wydatków konsumentów w II kwartale 2011 r. W ostatnim wydaniu Barometra Wydatków Konsumpcyjnych za pierwszy kwartał 2012 r. Visa pisze: „Większym optymizmem napawają zachowania konsumentów w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie obok dwucyfrowych wzrostów na Litwie i w Słowenii odnotowano solidne wzrosty w Estonii, na Łotwie, w Polsce i na Słowacji. Ponadto we wszystkich krajach tego regionu, z wyjątkiem Łotwy, wydatki konsumpcyjne w I kwartale 2012 r. okazały się wyższe niż w kwartale bezpośrednio poprzedzającym”.