Około 100 z ponad 340 działających w Polsce centrów handlowych przejdzie przebudowę, rozbudowę lub modernizację do końca 2014 r. - wynika z raportu firmy doradczej Jones Lang LaSalle.

Spośród istniejących na terenie kraju nieruchomości handlowych aż 50 proc. powstało przed rokiem 2002, a więc ma ponad 10 lat. Część centrów przeszła już różnego rodzaju modernizację, w tym rozbudowę, która miała m.in. na celu dostosować obiekt do zmian w jego otoczeniu oraz pomóc mu sprostać konkurencji na rynku - podkreśliła podczas prezentacji raportu dyrektor w dziale najmu nieruchomości handlowych Jones Lang LaSalle (JLL) Edyta Potera.

Przykładami zakończonych modernizacji takich obiektów są m.in. centra Blue City i Klif w Warszawie, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Molo w Szczecinie, Pasaż Łódzki w Łodzi, czy Galeria Gniezno w Gnieźnie.

Wśród najnowszych przykładów znajdują się także centra: Jantar w Słupsku, Galeria Echo w Kielcach, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku, Magnolia Park we Wrocławiu, a także warszawskie Galeria Mokotów i Promenada.

W trakcie przebudowy znajduje sie obecnie m.in. Centrum Handlowe Wzgórze w Gdyni, koszt tej inwestycji to 150 mln euro. "Centrum będzie gotowe na jesieni 2013 r. i ma być największym tego typu obiektem na Pomorzu i jednym z dziesięciu największych w Polsce" - powiedziała PAP rzeczniczka Mayland Real Estate Anna Skrocka.

Reklama

Zgodnie z danymi JLL obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 340 centrów handlowych oferujących 7,8 mln m kw. powierzchni handlowej. Połowa z nich, ok. 170 obiektów, ma ponad 10 lat. 74 obiekty (30 proc. ogółu) zostało do tej pory poddane programom rewitalizacyjnym. Planuje się, że kolejnych 20 centrów zostanie poddanych modernizacji do końca 2014 r.

Według firmy doradczej CBRE największa potrzeba modernizacji występuje w przypadku tzw. obiektów pierwszej generacji, z hipermarketem i niewielką galerią handlową, ich powierzchnia to 3,5 miliona m kw. łącznie w całym kraju. "Powstały na początku rozwoju rynku handlowego w Polsce i często nie spełniają już oczekiwań klientów. Z drugiej strony charakteryzują się uznaną i rozpoznawalną lokalizacją handlową o ugruntowanej strefie oddziaływania i dzięki niewielkim inwestycjom łatwo można zwiększyć ich wartość" - powiedziała PAP dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w CBRE Joanna Mroczek.