Firma Mokate, czołowy polski producent kawy i herbaty, rozpoczęła właśnie dostawy do Algierii, Arabii Saudyjskiej, RPA i Japonii. Wcześniej zadebiutowała w Malezji, Ukrainie i na Filipinach.
Dzięki temu jest już obecna w blisko 80 krajach.
Nowe rynki mają pozwolić na co najmniej 15-proc. wzrost eksportu spółki, który w 2011 r. przekraczał 350 mln zł (całkowita wartość sprzedaży to 0,6 mld zł). W kolejnych latach eksport nadal będzie priorytetem.
– W tym celu przymierzamy się do wejścia na nowe rynki zbytu, m.in. do Stanów Zjednoczonych – tłumaczy Adam Mokrysz z zarządu spółki Mokate.
Firma prowadzi rozmowy w sprawie akwizycji zagranicznych kontrahentów. – Przejęcia firm miałyby nastąpić poza Europą – ujawnia Adam Mokrysz.
Reklama
Spółka ma zakłady w Czechach, na Słowacji, Ukrainie i Węgrzech oraz przedstawicielstwo w Moskwie.
Na przełomie roku Mokate zwiększy moce produkcyjne o jedną czwartą. To efekt rozbudowy fabryki w Żorach za 60 mln zł oraz w Ustroniu, która pochłonęła 30 mln zł. Zakłady zostały wyposażone w nowe linie produkcyjne. – Na ukończeniu jest obecnie budowa w Ustroniu ciągów technologicznych wykorzystywanych do produkcji herbat ziołowych – dodaje Sylwia Mokrysz z zarządu spółki.
Wkrótce w Żorach ma też być uruchomiona wieża rozpyłowa, urządzenie pozwalające na wytwarzanie produktów w proszku. Będzie to jedna z największych i najnowocześniejszych tego rodzaju instalacji w Europie. – Wieża pozwoli na wytwarzanie produktów dla branży lodziarskiej, cukierniczej, piekarskiej oraz gotowych posiłków, jak zupy w proszku – wymienia Adam Mokrysz.
Mokate chce produkować te wyroby nie tylko pod własną marką, ale też na zlecenie innych producentów. To ma być sposób na zwiększenie udziału w krajowym rynku, na którym firma jest wiceliderem rynku herbat i miksów kawowych.