Jedna oferta wpłynęła w przetargu Kolei Śląskich na dostawę w formie rocznego najmu 15 lokomotyw elektrycznych. Złożyło ją konsorcjum firm Lotos Kolej i Railpool - poinformował w czwartek rzecznik spółki Adam Warzecha.

Planowane na czwartek otwarcie ofert na dostawę w formie rocznej dzierżawy 50 wagonów osobowych zostało - ze względu na dużą liczbę pytań oferentów i związane z nimi zmiany w specyfikacji przetargowej - odłożone do poniedziałku 12 listopada.

Należące do samorządu wojewódzkiego Koleje Śląskie 9 grudnia - wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy - mają na torach w regionie zastąpić Przewozy Regionalne. Według zapowiedzi uruchomią wówczas każdego dnia 629 pociągów (w 57 tzw. obiegach); obecnie po torach woj. śląskiego jeździ ich 480.

Do tego czasu Koleje muszą skompletować potrzebny tabor. Spółka dysponuje ok. 20 składami; 9 grudnia ma dysponować 57 składami podstawowymi (w tym 25 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi) oraz ponad 30 rezerwowymi.

Część z tych składów ma być zestawiana z lokomotyw i wagonów najmowanych oraz dzierżawionych na rok. To tabor, który ma być docelowo zastępowany przez własne pojazdy samorządowego przewoźnika. Spółka już raz - od października 2011 r. do marca 2012 r. - korzystała z dwóch składów zestawionych z wypożyczonych od Lotosu lokomotyw Traxx i czeskich wagonów. Składy obsługiwały część kursów przejętego wówczas połączenia Gliwice-Częstochowa.

Reklama

W ramach obecnego przetargu na lokomotywy elektryczne spółka zaplanowała pozyskanie 15 maszyn wraz z obsługą przez co najmniej 40 maszynistów oraz wykonaniem dodatkowych usług, związanych z eksploatacją lokomotyw (w tym bieżącej konserwacji i utrzymania). Szacunkowa wartość tego zamówienia to 33 mln zł netto. Otwarta w czwartek oferta konsorcjum Lotos Kolej i Railpool będzie teraz analizowana pod względem formalnym.

W ramach większego z dwóch przetargów na wagony osobowe, Koleje Śląskie zamierzają dzierżawić 50 wagonów osobowych - wraz wykonaniem usług dodatkowych związanych z ich eksploatacją. Szacunkowa wartość tego zamówienia to 20 mln zł netto.

12 listopada planowo otwarte mają zostać jeszcze oferty w przetargu na dostawę w formie rocznej dzierżawy kolejnych 15 wagonów osobowych (w tym dwóch jako rezerwa taborowa). Szacunkowa wartość tego zamówienia to ok. 5 mln zł netto.

We wrześniu przewoźnik rozstrzygnął już przetarg na 3-letnią dzierżawę z wykupem sześciu nowych sześcioczłonowych EZT, które ma dostarczyć bydgoska Pesa. 23 października wybrano ofertę sądeckiego Newagu w przetargu na zakup kolejnego nowego sześcioczłonowego nowego EZT. 31 października spółka zdecydowała o rocznej dzierżawie z wykupem dwu zmodernizowanych EZT typu 14WE od przewoźnika Warszawie.

9 i 21 listopada otwarte mają być oferty firm w przetargu na pięcioletni leasing 36 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych - 16 jednoczłonowych i 20 dwuczłonowych. Szacunkowa wartość tego zamówienia to 140 mln zł netto.

Na 21 listopada zaplanowano otwarcie ofert w przetargu na trzyletnią dzierżawę ośmiu trójczłonowych używanych spalinowych zespołów trakcyjnych (szacunkowa wartość 29 mln zł netto). Dzień później otwarte mają zostać oferty w ogłoszonym przez samorząd woj. śląskiego przetargu na zakup nowego trójczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego (szacunkowa wartość 11,8 mln zł netto).

Prócz pozyskiwanych jeszcze pojedynczych sztuk używanego taboru, spółka zamierza zdobyć część taboru rezerwowego z wolnej ręki. Według aktualnych informacji będą to m.in. trzy zestawy lokomotyw z wagonami oraz kolejne zespoły trakcyjne.

Koszty związane z pozyskaniem niezbędnego taboru mają zmieścić się w wartej ok. 470 mln zł, podpisanej 11 września, trzyletniej umowie spółki z samorządem na realizację kolejowego transportu publicznego w regionie. Rozważane jest przedłużenie tej umowy, by zapewnić spółce możliwość długofalowego finansowania inwestycji.