Polska jest jednym z pięciu najpopularniejszych krajów branży handlowej w Europie. W swoich planach na 2013 rok międzynarodowe sieci handlowe coraz częściej stawiają na nasz kraj – wynika z najnowszego raportu „How Active are Retailers in EMEA?”, opracowanego przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą w sektorze nieruchomości.

W porównaniu z ubiegłym rokiem, Polska awansowała o pięć miejsc. Wyprzedziliśmy m.in. Rosję i Włochy. Z badanych sieci handlowych aż 22 proc. zadeklarowało, że ma w planach ekspansję na polskim rynku.

Najbardziej popularnym kierunkiem ekspansji czołowych marek (w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce) są Niemcy. Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się Austria, Holandia i Wielka Brytania.

„Silna pozycja Polski na tle innych krajów jest wynikiem dobrej kondycji polskiej gospodarki (…). Jesteśmy jedynym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, który znalazł się w pierwszej piątce – Czechy zajęły dopiero 10. miejsce”, napisała spółka w komentarzu do raportu.

Reklama

W badaniu CBRE uwzględniono tylko rynki, na których międzynarodowe marki rozwijają swoje sieci handlowe. Przedstawiciele 100 sieci handlu detalicznego z Europy i Bliskiego Wschodu zostali zapytani w ankiecie o liczbę nowych sklepów planowanych w poszczególnych krajach w 2013 r.

Z raportu wynika, że w 2013 r. 44 proc. sieci handlowych (podobny odsetek jak w roku ubiegłym) planuje otworzyć 10 lub mniej sklepów w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie, ale wzrosła liczba sieci, które planują otwarcie więcej od 11 do 30 sklepów. 20 proc. międzynarodowych najemców ma plany rozwoju zakrojone na szeroką skalę i w 2013 r. planuje otworzyć ponad 30 sklepów – taki zamiar w ubiegłym roku zadeklarowało 25 proc. z nich.

Wczoraj firma Cushman & Wakefield opublikowała ranking, z którego wynika, że najdroższą ulicą handlową w Polsce jest Nowy Świat. W globalnym rankingu najdroższych ulic handlowych Polska plasuje się na 44. miejscu – czyli o 2 miejsca niżej niż w ubiegłym roku. Podczas, gdy ceny wynajmu powierzchni handlowych rosną na całym świecie, a szczególnie w chińskich, amerykańskich i europejskich metropoliach, w Polsce spadają. Prestiżowe sieci handlowe wolą płacić więcej np. w Czechach i na Węgrzech. Analitycy z branży twierdzą, że w Polsce, Warszawa jest jedynym miejscem, gdzie popyt na powierzchnie handlowe znacznie przewyższa podaż.