Portugalia z produkcją roczną o wartości 1,1 mld euro plasuje się w pierwszej dziesiątce producentów wina na świecie. W ubr. z tego iberyjskiego kraju trafiło na eksport 297 mln litrów wina o łącznej wartości 675 mln euro, a w br. Chiny stały się piątym na świecie jego importerem.

Portugalia z produkcją roczną o wartości 1,1 mld euro plasuje się w pierwszej dziesiątce producentów wina na świecie. W ubr. z tego iberyjskiego kraju trafiło na eksport 297 mln litrów wina o łącznej wartości 675 mln euro. W ujęciu ilościowym sprzedaż zagraniczna była większa o 14 proc., a wartościowym - o 3,6 proc. wobec 2010 r.

Rosnący popyt zagraniczny zachęca portugalskich producentów do koncentrowania się na dużych rynkach, m.in. chińskim, które w pierwszym półroczu br. zaimportowały na świecie 200 mln litrów wina, czyli o 12 proc. więcej, niż w analogicznym okresie ubr. W Chinach systematycznie rośnie zapotrzebowanie na wina z Portugalii. W tym roku wartość eksportu tych trunków do Państwa Środka zwiększyła się o 62 proc., wobec 2011 r.

Jak poinformowała Filipa Anunciacao ze Stowarzyszenia Promocji Portugalskich Win ViniPortugal, dzięki zwiększonemu w ubr. popytowi i rosnącemu zapotrzebowaniu w 2012 r. Chińska Republika Ludowa stała się piątym na świecie importerem trunków z Portugalii.

"Wyprzedzają ją tylko Angola, USA, Brazylia oraz Kanada. W związku ze zmieniającymi się nawykami chińskich konsumentów, ChRL już w 2015 r. może stać się liderem wśród importerów portugalskiego wina" - przewiduje Anunciacao.

Reklama

Zaprezentowane w listopadzie br. przez ViniPortugal dane dotyczą pierwszych pięciu miesięcy 2012 r. Wynika z nich, że portugalscy eksporterzy win zanotowali w tym czasie obrót w wysokości 3,4 mln euro, czyli o 62 proc. więcej, niż w analogicznym okresie w ubr.

Przedstawicielka ViniPortugal zaznaczyła, że wpływ na duży wzrost eksportu portugalskich win do Chin miała przeprowadzona w pierwszej połowie 2012 r. seria akcji promocyjnych w Pekinie, Szanghaju, Kantonie oraz Hongkongu.

"Polegały one nie tylko na reklamowaniu portugalskich win w Chinach, ale również na spotkaniach biznesowych. W samej tylko stolicy ChRL zorganizowaliśmy w tym roku konferencję z udziałem 50 portugalskich producentów win oraz 300 chińskich przedsiębiorców z branży spożywczej, gastronomicznej i hotelarskiej", powiedziała Filipa Anunciacao.

Choć prymat Francji, posiadającej 36,7-proc. udział w chińskim imporcie win jest niezagrożony, to Portugalia zamierza powalczyć marketingowo za Wielkim Murem i powiększyć swój obecnie 4-procentowy udział.

Jak ujawnił Jose Tadeu Soares, ambasador Portugalii w Pekinie, znaczenie portugalskich win w ChRL ulegnie zwiększeniu, gdyż władze portugalskie rozpoczęły już przygotowywania do otwarcia stałego przedstawicielstwa portugalskiej branży winiarskiej w Pekinie, co ma nastąpić w przyszłym roku.

W 2011 r. Portugalia wyeksportowała do Chińskiej Republiki Ludowej wino o wartości 8,23 mln euro. Najczęściej chińscy importerzy zamawiali wina czerwone.