Mężczyźni częściej niż kobiety kupują przez internet - wynika z opublikowanego w poniedziałek z badania rynku e-commerce. Wskazano, że zakupy online robi 56 proc. mężczyzn i 44 proc. kobiet.

Z badania Nielsen dla empik.com wynika, że zakupy przez internet chętniej robią młodzi - 58 proc. pytanych w grupie wiekowej 18-25 lat zadeklarowało, że kupuje online. Wśród badanych w wieku 26-35 lat takie zakupy robi 26 proc., a w wieku 36-45 lat - 12 proc., natomiast wśród osób starszych niż 46 lat przez internet kupuje tylko 5 proc.

Najczęściej zakupy w sieci robią osoby z wykształceniem średnim - 55 proc. W sieci kupuje także 28 proc. respondentów z wyższym wykształceniem i 16 proc. z podstawowym lub zawodowym. Najchętniej e-zakupy robią mieszkańcy województw mazowieckiego i śląskiego.

W ankiecie zapytano badanych, jakie produkty kupują tylko przez internet, jakie tylko w sklepach tradycyjnych, a które w obu tych miejscach. Tylko za pośrednictwem internetu najchętniej kupowane są: muzyka w formacie mp3 (22 proc. wskazań), e-booki (19 proc.), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17 proc.). Zarówno w internecie, jak i tradycyjnych sklepach chętnie kupowane są: ubrania i buty (60 proc.), telefony komórkowe i akcesoria do nich (59 proc.) oraz sprzęt komputerowy (56 proc.). Badani wybierali tradycyjne sklepy, gdy pytano o zakup mebli (52 proc.) oraz wyposażenia wnętrz i perfumy oraz kosmetyki (po 38 proc.).

Zalety i wady zakupów przez internet

Reklama

Wśród zalet zakupów online respondenci najczęściej wymieniali możliwość dostawy do domu (79 proc.), oszczędność czasu (76 proc.), szeroki wybór produktów (75 proc.), możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74 proc.) i konkurencyjne ceny (72 proc.).

Osoby, które nie kupują w sieci tłumaczyły to przyzwyczajeniem (57 proc.), a 42 proc. z nich chce dokładnie obejrzeć produkt przed jego zakupem. 37 proc. obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany, a 35 proc. respondentów odstraszają potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją, 27 proc. zaś obawia się, że nie otrzyma swojego zamówienia.

Jak wynika z danych podanych przez empik.com z powołaniem na report eHandel Polska 2012, w naszym kraju działa 12 tys. sklepów internetowych, o 12 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Badanie Nielsen dla empik.com przeprowadzono w dniach 22 czerwca - 2 lipca 2012 na grupie 1328 osób, metodą wywiadów online.