PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują przetarg na budowę peronu na stacji Opoczno Południowe. To będzie druga po Włoszczowie stacja między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem. Z powodu medialnej sławy Włoszczowy dla tej niewielkiej inwestycji potrzebna była zgoda wiceministra transportu Andrzeja Massela.

– W 2013 r. skompletujemy dokumentację projektową i uzyskamy decyzje administracyjne. Większość prac budowlanych planujemy na kolejny rok. Pociągi zaczną się tu zatrzymywać przed końcem 2014 r. – zapewnia Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK.

Dwustumetrowy peron ma być dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych. Kontrakt obejmie też przebudowę sieci trakcyjnej i montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. PKP inwestycja ta ma kosztować 3 mln zł. Burmistrz Opoczna obiecał sfinansować z budżetu samorządu budowę chodników, parkingu i łącznika z obwodnicą miasta. Przeznaczy na ten cel 1 mln zł.

Inwestorzy liczą, że Opoczno pobije popularnością Włoszczowę, gdzie dziś liczba sprzedawanych biletów przekracza 4 tys. miesięcznie. Jeszcze w 2009 r. PKP Intercity sprzedawały z Włoszczowy zaledwie 130 biletów. Michał Stilger z Przewozów Regionalnych oblicza liczbę odjeżdżających z Włoszczowy w III i IV kw. na ponad tysiąc miesięcznie. Przyrost pasażerów co roku wynosi 20 proc. Dane pochodzą z przenośnych terminali konduktorów i biletowych serwisów internetowych, bo we Włoszczowie nie ma nawet kas.

Do niedawna Opocznu przeszkadzał przypadek Włoszczowy, która po otwarciu w 2006 r. była medialnym pośmiewiskiem. Zatrzymywały się tam tylko dwa pociągi. Teraz we Włoszczowie w ciągu doby staje 17 pociągów PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.

Centralna Magistrala Kolejowa z założenia jest szybką linią pozbawioną stacji. Tłumacząc się z decyzji o Włoszczowie 2, PKP PLK powołują się na otwarcie w 1994 r. francuskiej stacji TGV Haute-Picardie, która powstała między polami. Dziś z La Gare des betteraves, czyli buraczanej stacji, odjeżdżają 24 pociągi dziennie łączące Lille i Brukselę z południem Francji.