Jak powiedział w środę w Jarosławiu Wojciech Majdyś, dyrektor kontraktu z firmy Budimex, trasa jest już niemal gotowa. "Kończymy montaż oznakowania, ekranów akustycznych oraz nasadzenia zieleni. Gotowe są już Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Autostrady w Radymnie. Ułożona jest już ostatnia warstwa asfaltu" - poinformował.

Zaznaczył, że firma potrzebuje jeszcze ok. 3-4 tygodni, aby dokończyć te prace.

Podkreślił, że jednym z największym problemów, jakie spółka napotkała przy budowie autostrady, były duże różnice w ukształtowaniu terenu. "Powodowało to konieczność wykonywania wykopów do 15 metrów głębokości, co było dużym wyzwaniem przy wysokim poziomie wód gruntowych" - podkreślił.

W ramach inwestycji powstały 23 mosty; długość dróg dojazdowych, które musiał wybudować wykonawca to ponad 38 km.

Odcinek autostrady od Jarosławia do Radymna powinien być gotowy najpóźniej na początku 2013 r.

Kierowcy będą mogli jednak korzystać tylko z ok. 17 km tej trasy - od węzła Pawłosiów do Radymna. Umożliwiający wjazd od strony Jarosławia węzeł Wierzbna nie jest bowiem gotowy. Wchodzi on w skład odcinka autostrady od Rzeszowa do Jarosławia, który buduje firma Polimex-Mostostal. Na razie nie wiadomo, kiedy ten odcinek będzie gotowy.

Dotychczas na Podkarpaciu korzystać można z niespełna 7-kilometrowego odcinka autostrady A4, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa. Wiosną przyszłego roku oddany zostanie 33-kilometrowy fragment tej trasy od Dębicy do Rzeszowa, ale nie będzie można nim jeździć, ponieważ dwa sąsiednie odcinki nie są jeszcze gotowe. Ten odcinek buduje również Budimex.

Autostrada A4 przebiegać będzie od przejścia granicznego z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km. Podkarpacki odcinek tej trasy to ponad 160 km.

Inwestycja dofinansowana została z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.