"Europa wciąż boryka się z kryzysem, który wpływa na biznes lotniczy. Niestety, niektóre linie lotnicze mogą mieć na koniec roku gorsze wyniki finansowe niż przewidywano to w ich planach budżetowych" - powiedział Schwab w Shenzhen (Chiny) podczas uroczystości przyjęcia do sojuszu lotniczego Star Alliance chińskiej linii Shenzhen Airlines.

Zaznaczył jednak, że nie spodziewa się, aby któryś z europejskich przewoźników z powodów finansowych miał wystąpić z sojuszu Star Alliance.

"Sytuacja ekonomiczna na świecie jest oczywiście zróżnicowana. Przewoźnicy należący do sojuszu z krajów Ameryki, szczególnie Łacińskiej, a także z Azji mają lepszą sytuację ekonomiczną. Gospodarki tych krajów są w lepszej kondycji niż Europa. Jednak w przeszłości były takie sytuacje, kiedy to linie lotnicze z Ameryki Północnej miały problemy, jednak udało im się z nich wydostać. Wierzę, że w Europie przewoźnikom zrzeszonym w sojuszu, przeżywającym teraz jakieś problemy finansowe, również uda się znaleźć pozytywne rozwiązania" - powiedział PAP.

W jego ocenie szefowie europejskich przewoźników "robią wszystko", aby utrzymać się na rynku, choć często muszą się borykać z uciążliwymi regulacjami - chodzi np. o dodatkowe opłaty, jakie muszą ponosić europejskie linie lotnicze.

Schwab wyjaśnił, że również niestabilne ceny paliwa lotniczego mają także wpływ na kondycję finansową przewoźników. "Kiedy ceny paliwa idą w górę, dla linii lotniczych są to ogromne koszty" - powiedział PAP.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA podało w październiku br., że strata europejskich linii lotniczych za 2012 r. wyniesie 1,2 mld dol. Wcześniej, w czerwcu br., prognozowano 1,1 mld dol. straty. Według IATA, nasz region jest nękany przez kryzys, wysokie podatki; działalności linii nie sprzyja też nieefektywna infrastruktura zarządzania ruchem lotniczym i uciążliwe otoczenie regulacyjne.

Schwab powiedział, że dzięki przyjęciu do sojuszu chińskich linii Schenzhen Airlines zyskają na tym również pasażerowie z Europy, chcący podróżować do Chin. "Shenzhen Airlines jest piątym co do wielkości przewoźnikiem w Chinach, co wzmacnia obecność Star Alliance w Państwie Środka oraz w całej Azji. Obecnie nasi pasażerowie mogą korzystać z lepszego dostępu do połączeń w całym ważnym ekonomicznie regionie Delty Rzeki Perłowej oraz w całych Chinach południowych. Jednocześnie Shenzhen Airlines uzyskuje dostęp do globalnej sieci połączeń z dodatkowymi korzyściami dla podróżnych" - powiedział Schwab.

Sojusz Star Alliance skupia 28 członków, oferujących ponad 21 ty. 900 Lotów dziennie do 1 tys. 329 lotnisk w 194 krajach. Polskie Linie Lotnicze LOT są członkiem Star Alliance od 2003 r.