Dziś podczas konferencji prasowej deweloper HB Reavis ze Słowacji wraz z PKP S.A. przedstawiły plany oraz harmonogram inwestycji pod nazwą West Station.

Plan zakłada zbudowanie od podstaw nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, który znajdować się będzie przy Alejach Jerozolimskich, a nie jak obecnie od strony ulicy Tunelowej. Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i z części naziemnej, gdzie w okolicy zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej. Obok dworca powstanie kompleks biurowy o nazwie West Station, składający się z dwóch budynków.

Jak zapewniają partnerzy, nowa inwestycja będzie charakteryzować się przyjazną i funkcjonalną architekturą. Budynek dworca będzie bardzo nowoczesnym obiektem, w całości przystosowany dla osób mających trudności z poruszaniem się, jak i niewidomych. Dworzec posiadać będzie windy, zaopatrzony zostanie również w klimatyzację i monitoring. Na terenie kompleksu dostępne będą punkty handlowo-usługowe i gastronomiczne. HB Reavis zbuduje również nowy odcinek ścieżki rowerowej – dodatkowe 250 m, które połączy istniejącą trasę z nowym dworcem.

Obok dworca powstanie centrum biznesowe, składające się z dwóch budynków biurowych o łącznej powierzchni 150 tys. m kw. (powierzchnia najmu to 64 tys. m kw.) wraz z garażem podziemnym na ok. 1300 aut, dostępnym dla najemców tych obiektów. Projekt kompleksu biur West Station ubiegać się będzie o ekologiczny certyfikat BREEAM na najwyższym poziomie "Exellent".

Reklama

PKP S.A. obejmie 28,68 proc. udziałów w nowym projekcie, które, po zakończeniu inwestycji, będzie sukcesywnie odsprzedawać deweloperowi HB Reavis po cenie rynkowej. Koszty całej inwestycji to 110 mln euro, natomiast koszt budowy samego dworca jest wyceniany na 1,5 mln euro, co przy ogólnej sumie wydaje się kwotą bardzo niewielką.

Inwestycja powstanie w trzech etapach. Budowa dworca kolejowego zakończy się w rok od otrzymania prawomocnego pozwolenia na budowę, którego inwestorzy oczekują w I kwartale 2014 roku. Pierwszy budynek biurowy będzie gotowy w 1 kwartale 2016 roku, a drugi i ostatni, do 1 kwartału 2018 roku. Obecnie partnerzy czekają na uprawomocnienie się decyzji środowiskowej.

>>> Czytaj też: Polskie lotniska i dworce z internetem za darmo

HB Reavis jest deweloperem nieruchomości komercyjnych z główną siedzibą w Luksemburgu, który działa w 5 krajach – na Słowacji, w Polsce, na Węgrzech, w Chorwacji i w Czechach. Spółka zarządza aktywami o łącznej wartości 1,4 miliarda euro oraz dysponuje kapitałem własnym w wysokości prawie 850 milionów euro. Spółka prowadzona jest w oparciu o zintegrowany model biznesu obejmujący działalność deweloperską, generalne wykonawstwo oraz zarządzanie nieruchomościami.

„To będzie bardzo nowoczesny obiekt, spełniający standardy, których oczekują nasi pasażerowie. Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców, zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności. Współpraca z prywatnymi inwestorami daje nam szansę na radykalną zmianę. A udane przedsięwzięcia w Poznaniu i Katowicach pozwalają śmiało sądzić, że również nowoczesna Warszawa Zachodnia przywita podróżnych już w 2015 roku”- powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu Grupy PKP.

Niestety wciąż nie ma planów dla sąsiadującego z terenami PKP dworca autobusowego, który robi na przyjezdnych jak najgorsze wrażenie. Inwestycja PKP S.A. nie obejmie także tunelu pod peronami oraz samych peronów, bowiem teren ten jest zarządzany przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Podobna sytuacja jest z fragmentem przejścia podziemnego pod Alejami Jerozolimskimi, którym zarządza Zarząd Transportu Miejskiego.

Inwestycja nie będzie więc kompleksową przebudową całego terenu, a jedynie terenów PKP S.A. Może jednak zwiększyć presję na zarządców sąsiednich nieruchomości, bo kontrast, jaki powstanie między lśniącymi nowością biurowcami z budynkiem dworcowym a przystankiem autobusowym będzie nieznośnie rażący.

Warszawa Zachodnia włączona w szeroki projekt modernizacyjny

W Polsce w trakcie prac modernizacyjnych są obecnie 22 dworce, w tym m.in. obiekty w Głogowie, Krakowie, Sieradzu, Swarzędzu, Kłodzku czy Radomiu. Jeszcze w tym roku PKP S.A. planuje ogłosić przetargi na modernizację 15 dworców, w tym m.in.: w Kaliszu, Toruniu, Legnicy czy Inowrocławiu. Przygotowywana jest również dokumentacja umożliwiająca modernizację następnych obiektów, m.in. Szczecin Główny, Bydgoszcz Główna, Gliwice, Piła, Środa Wielkopolska, Rumia czy Lębork. Środki na modernizację dworców kolejowych pochodzą z Budżetu Państwa, Unii Europejskiej, budżetu PKP S.A. i od prywatnych deweloperów.

„PKP S.A. jest właścicielem setek tysięcy ha gruntów, często w kluczowych miejscach dużych miast czy aglomeracji. Chcemy, by prywatni inwestorzy wspólnie z nami starali się wykorzystać ten potencjał. Już pracujemy nad następnymi projektami i zapraszamy do kolejnych”- dodaje.

>>> Polecamy: Najnowocześniejsze dworce świata - oto wzory dla PKP (ZDJĘCIA)

ikona lupy />
Dworzec Zachodni w Warszawie - PLAC DWORCOWY - wizualizacja PKP SA / Media
ikona lupy />
Dworzec Zachodni w Warszawie - WIDOK OD TORÓW - wizualizacja PKP SA / Media
ikona lupy />
Dworzec Zachodni w Warszawie - WIDOK GŁÓWNY - DZIENNY - wizualizacja PKP SA / Media
ikona lupy />
Dworzec Zachodni w Warszawie -WIDOK GŁÓWNY-NOCNY - wizualizacja PKP SA / Media