Kompleksową obsługę za pomocą kanałów wirtualnych oferują też tradycyjni ubezpieczyciele. Całkowitą przebudowę systemu informatycznego, który w przyszłości umożliwi w większym stopniu wykorzystanie kanałów wirtualnych, rozpoczął już największy polski zakład ubezpieczeniowy PZU. W jego ślady poszła też Warta, która wybrała tego samego dostawcę systemu co lider rynku. Ubezpieczyciele zapewniają, że nowoczesne rozwiązania nie tylko ułatwią pracę agentom, ale znacznie przyspieszą obsługę klientów.
Przedstawiciele firm IT potwierdzają, że firmy ubezpieczeniowe coraz chętniej sięgają po nowe systemy. – Od pewnego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania sektora ubezpieczeniowego niezależnymi, samodzielnymi aplikacjami do zarządzania i rozliczania sieci sprzedaży – informuje Małgorzata Świadek z Asseco Poland. – To zjawisko wynika nie tylko z dynamicznie rozwijającego się rynku, lecz także z potrzeby zarządzania kosztami prowizyjno-wynagrodzeniowymi w jednym miejscu oraz ujednolicenia reguł prowizyjnych w skali całego zakładu ubezpieczeń – dodaje.
W przypadku różnych systemów przeznaczonych do obsługi poszczególnych linii produktowych trudno jest o porównywanie efektywności poszczególnych pracowników czy o dokładne dane dotyczące kosztów. Dodatkowym argumentem za inwestowaniem w nowe systemy informatyczne jest konieczność zwiększenia efektywności sieci sprzedaży. – Od posiadania odpowiednich narzędzi zależą wyniki wszystkich kanałów dystrybucji ubezpieczeń – od agentów i brokerów ubezpieczeniowych przez dilerów samochodowych do placówek bankowych i biur podróży – dodaje Świadek.
Inne firmy idą jeszcze dalej. Oferują wirtualne konta dla klientów i obsługę z wykorzystaniem tabletów i iPadów. Nowy system informacyjno-transakcyjny dla klientów ubezpieczeń na życie wprowadziło np. Generali. – Gwarantuje on dostęp do danych polisy i możliwość alokacji środków poprzez urządzenia mobilne – wyjaśnia Mariusz Zagajewski, dyrektor departamentu indywidualnych ubezpieczeń na życie i emerytalnych w Generali. – To pierwszy krok w kierunku unifikacji dostępu klienta do wszystkich linii produktowych – od ubezpieczeń życiowych po emerytalne i docelowo także majątkowe – dodaje.
Reklama
Zdaniem ekspertów to właśnie na rozwiązania mobilne firmy będą stawiać w największym stopniu w najbliższej przyszłości. – Badania Gartner Group pokazują, że rok 2013 będzie należał do aplikacji na urządzenia mobilne – mówi Daniel Arak, szef firmy ITmagination. I dodaje, że firmy coraz częściej kierują swoim biznesem właśnie za pomocą narzędzi mobilnych: smartfonów czy też tabletów.