W rankingu BrandZ TOP 100 2013 Milliward Brown status lidera utrzymał koncern Apple. Wartość jego marki została wyceniona na 185 mld USD, ale w tym roku wzrost wyniósł jedynie 1 proc. Producent iPhone’ów wypada więc w tej kwestii blado w porównaniu do swojego największego rywala Samsunga, który zyskał w tym roku 51 proc. Wciąż zajmuje jednak dopiero 30. miejsce z wartością 21 mld USD.
Na drugim miejscu znajduje się kolejny silny konkurent Apple’a – Google, którego wartość wzrosła o 5 proc. i wyniosła 114 mld USD. Na trzecim miejscu znalazł się IBM z wartością 112 mld USD.
„Walcząc o przywództwo na rynku smartfonów, Samsung osiągnął ogromny wzrost wartości marki. Udało się mu przy tym pogodzić okres znaczących innowacji z równoczesnym poszerzaniem udziału w rynku – w ostatnim roku Samsung wydał na reklamy o 1,6 mld USD więcej” – powiedział Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający Millward Brown Optimor. „Mimo rosnącej konkurencji na rynku oraz innych firm depczących mu po piętach, Apple zdołał zachować pozycję nr 1, co pokazuje, jak wielką wartość dla biznesu ma silna marka. Ludzie nadal uwielbiają tę markę bez względu na ceny jej akcji”.
Polskim markom wciąż bardzo daleko do światowych liderów. Żeby myśleć o znalezieniu się w pierwszej setce, najcenniejsza polska marka według rankingu tworzonego przez dziennik Rzeczpospolita, PKN Orlen, musiałaby zwiększyć swoją wartość prawie dziewięciokrotnie.
Ranking BrandZ TOP 100 publikowany jest od ośmiu lat. Badanie to przeprowadzane jest zarówno na podstawie wyników finansowych firmy, jak i opinii użytkowników marki. Od 2006 roku łączna wartość 100 najlepszych marek wzrosła o 77 proc. i wynosi w tej chwili 2,6 bilionów USD.
Z tegorocznego raportu wynika między innymi, że markami, które notują najszybszy wzrost są marki wyróżniające się na rynku i mające na nim duże znaczenie. Taką jest np. Prada, która wyprzedziła w tym roku swoich konkurentów na rynku dóbr luksusowych i jest obecnie warta 9,5 mld USD.
Spośród różnych kategorii produktów najbardziej gwałtowny wzrost można zaobserwować w browarach. Wzrost wartości marek piwa wyniósł w tym roku 36 proc. Są one łącznie warte 63 mld USD, a najcenniejszą wśród nich jest amerykański Bud Light. Wzrost kategoria ta zawdzięcza głównie krajom azjatyckim oraz Ameryce Łacińskiej.
>>> Polecamy: Jak Google budował markę, czyli gra biznesu o ocalenie globalne
Ranking | Zmiana pozycji | Marka | Wartość (MLD$) | Zmiana wartości |
1 | Apple | 185,071 | 1% | |
2 | 1 | 113,669 | 5% | |
3 | -1 | IBM | 112,536 | -3% |
4 | McDonald's | 90,256 | -5% | |
5 | 1 | Coca-Cola | 78,415 | 6% |
6 | 2 | AT&T | 75,507 | 10% |
7 | -2 | Microsoft | 69,814 | -9% |
8 | -1 | Marlboro | 69,383 | -6% |
9 | 6 | Visa | 56,060 | 46% |
10 | China Mobile | 55,368 | 18% | |
11 | GE | 55,357 | 21% | |
12 | -3 | Verizon | 53,004 | 8% |
13 | 1 | Wells Fargo | 47,748 | 20% |
14 | 4 | Amazon | 45,727 | 34% |
15 | 1 | UPS | 42,747 | 15% |
16 | -3 | ICBC | 41,115 | -1% |
17 | -5 | Vodafone | 39,712 | -8% |
18 | -1 | Walmart | 36,220 | 5% |
19 | 3 | SAP | 34,365 | 34% |
20 | 9 | Mastercard | 27,821 | 34% |
21 | 16 | Tencent/QQ | 27,273 | 52% |
22 | 2 | China Construction Bank | 26,859 | 10% |
23 | 5 | Toyota | 24,497 | 12% |
24 | -1 | BMW | 24,015 | -2% |
25 | 6 | HSBC | 23,970 | 24% |
26 | 17 | Disney | 23,913 | 40% |
27 | -7 | Deutsche Telekom | 23,893 | -11% |
28 | 2 | American Express | 23,514 | 16% |
29 | -8 | Louis Vuitton | 22,719 | -12% |
30 | 25 | Samsung | 21,404 | 51% |
31 | -12 | 21,261 | -36% | |
32 | 3 | Pampers | 20,594 | 13% |
33 | -8 | Baidu | 20,443 | -16% |
34 | 14 | Budweiser | 20,297 | 28% |
35 | 31 | Zara | 20,167 | 60% |
36 | -9 | Oracle | 20,039 | -11% |
37 | 1 | Agriculture Bank of China | 19,975 | 12% |
38 | 2 | RBC | 19,968 | 16% |
39 | -5 | ExxonMobil | 19,229 | 5% |
40 | -8 | Hermès | 19,129 | 0% |
41 | 21 | The Home Depot | 18,488 | 43% |
42 | 15 | L'Oréal | 17,971 | 30% |
43 | 3 | Mercedes-Benz | 17,952 | 11% |
44 | -2 | Starbucks | 17,892 | 5% |
45 | -12 | Gillette | 17,823 | -6% |
46 | 8 | TD | 17,781 | 22% |
47 | 17 | Ebay | 17,749 | 40% |
48 | 12 | Commonwealth Bank of Australia | 17,745 | 36% |
49 | -10 | Shell | 17,678 | -1% |
50 | 1 | Colgate | 17,250 | 15% |
51 | 1 | Subway | 16,691 | 12% |
52 | - | ANZ | 16,565 | - |
53 | -8 | Accenture | 16,503 | 2% |
54 | -28 | HP | 16,362 | -29% |
55 | -19 | Tesco | 16,303 | -9% |
56 | -12 | Nike | 15,817 | -3% |
57 | -4 | China Life | 15,279 | 5% |
58 | 3 | Bank of China | 14,236 | 10% |
59 | 4 | ICICI Bank | 14,196 | 12% |
60 | -10 | Orange | 13,829 | -10% |
61 | -12 | Intel | 13,757 | -12% |
62 | 8 | FedEx | 13,732 | 17% |
63 | 9 | US Bank | 13,716 | 19% |
64 | 18 | Citi | 13,386 | 37% |
65 | 3 | Petrochina | 13,380 | 11% |
66 | -25 | Movistar | 13,336 | -22% |
67 | -11 | Sinopec | 13,127 | -6% |
68 | - | Gucci | 12,735 | 48% |
69 | -11 | H&M | 12,732 | -6% |
70 | 4 | Sberbank | 12,655 | 19% |
71 | -6 | Honda | 12,401 | -2% |
72 | 1 | Siemens | 12,331 | 16% |
73 | -4 | Moutai | 12,193 | 3% |
74 | 15 | IKEA | 12,040 | 31% |
75 | -8 | Pepsi | 12,029 | -5% |
76 | Target | 11,879 | 13% | |
77 | -18 | Cisco | 11,816 | -11% |
78 | -1 | BP | 11,520 | 11% |
79 | 9 | MTN | 11,448 | 23% |
80 | - | Woolworths | 11,039 | - |
81 | 11 | Chase | 10,836 | 25% |
82 | 3 | MTS | 10,633 | 11% |
83 | -3 | Red Bull | 10,558 | 6% |
84 | -6 | Ping An | 10,558 | 4% |
85 | -2 | Scotiabank | 10,396 | 8% |
86 | -5 | Nissan | 10,186 | 3% |
87 | -8 | Standard Chartered | 10,160 | 1% |
88 | - | Westpac | 10,070 | - |
89 | -18 | Airtel | 10,054 | -13% |
90 | -43 | NTT DoCoMo | 10,028 | -37% |
91 | KFC | 9,953 | 12% | |
92 | - | Yahoo! | 9,826 | - |
93 | - | J.P. Morgan | 9,668 | - |
94 | - | BT | 9,531 | - |
95 | - | Prada | 9,454 | 63% |
96 | -1 | Santander | 9,232 | 8% |
97 | -4 | Chevron | 9,036 | 5% |
98 | 2 | DHL | 8,940 | 18% |
99 | -12 | ALDI | 8,885 | -5% |
100 | -4 | Volkswagen | 8,790 | 3% |