Dziennik Gazeta Prawna

  • Najnowszy raport o Polsce: demograficzna katastrofa jest nieuchronna

– Nieźle sobie radzimy z problemami koniunkturalnymi, ale zaniedbujemy rozwiązywanie problemów strukturalnych. Niby wciąż silni, tracimy rozwojową siłę – mówi prof. Hausner o najnowszym raporcie „Jak awansować w lidze światowej? Raport konkurencyjności polskiej gospodarki”. >>> Czytaj więcej

  • Na ile dasz się upokorzyć, żeby dostać dobrą pracę?
Reklama

Maćkowi kazali przez pół godziny stać na krześle – sprawdzano jego cierpliwość. Kamil miał udawać mleko. Julii nie wystarczyły cztery języki obce, wymagano od niej jeszcze dwóch. Niektórzy pracodawcy szukają dzisiaj nieistniejących ludzi. >>> Czytaj więcej

  • Stabilność sektora finansowego to mit. Jest tak źle, jak przed kryzysem

Finansiści twierdzą, że po kryzysie sektor finansowy jest bezpieczniejszy. Nic podobnego. System bankowy w Europie wciąż jest niestabilny, a regulacje niewystarczające – przekonuje Martin Hellwig. >>> Czytaj więcej

Puls Biznesu

  • Bank Światowy: Więcej radarów, wyższe mandaty

Zdaniem Banku Światowego, wypadki na drogach kosztują Polskę zbyt dużo. Tylko w ubiegłym roku w wypadkach w Polsce zginęło 3,5 tys. osób. Jak wyliczył Bank Światowy, koszty wypadków drogowych można szacować nawet na 2 proc. polskiego PKB. Bank zaleca więc stawianie większej ilości fotoradarów , przeprowadzanie lotnych kontroli, ograniczenia prędkości i wyższe mandaty – pisze Puls Biznesu.

  • PKO BP i długo nic. Bank zostawił konkurentów w tyle

Zdaniem Pulsu Biznesu, przejmując Nordeę Zbigniewo Jagiełło zapewnił bankowi, którym kieruje, panowanie na krajowym rynku na długie lata. Po transakcji, konkurenci długo go nie dogonią. Tym bardziej, że KNF będzie już teraz niechętny kolejnym dużym fuzjom. Eksperci twierdzą, że PKO BP realnie oszacował synegrie kosztowe, a przychodowe – ostrożnie. Słusznie – bo nie jest sprzedażowym asem – czytamy w Pulsie Biznesu.

  • Energetyki uczmy się od Amerykanów

Polską przygodę z gazem łupkowym powinniśmy zacząć od działania, nie od nakładania podatków – uważają przedstawiciele świata biznesu zebrani podczas Wrocław Global Forum. Jak mówił Jan Kulczyk podczas Forum, za sukcesem USA na polu energetycznym stoją dwie rzeczy: technologia i polityka . Technologię można jedna kupić, ale europejska polityka zabija w zarodku szanse na zmiany. Zdaniem biznesmenów zebranych we Wrocławiu, Polska powinna też zarabiać na imporcie LNG dla całego regionu.

  • Chevrolet cruz będzie produkowany w Gliwicach?

Jak doniósł wczoraj niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, produkcja chevroleta Cruz od General Motors ma zostać przeniesiona z Korei Południowej do Polski do końca 2014 roku. Koncern podkreśla jednak, że żadna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Fabryka w Gliwicach jest uznawana przez ekspertów za naturalnego kandydata do przejęcia produkcji modelu. Jest to jedyny niskokosztowy zakład w Europie, a „polskie” astry to auta z tego samego segmentu, co Cruz – pisze Puls Biznesu.

Polska The Times

  • To nie jest kraj dla inwestorów

Z raportu „Jak awansować w lidze światowej? Raport o konkurencyjności gospodarki” autorstwa m.in. prof. Jerzego Hausera wynika, że inwestycje w Polsce stanowią jedynie 21 proc. PKB, co stawia nas na dole rankingu 15 porównywanych państw. Niżej od nas znalazły się jednak między innymi Niemcy. Inwestycje zagraniczne stanowią u nas z kolei jedynie 3,5 proc. Nie sprzyja im bowiem klimat w Polsce, czyli m.in. jakość instytucji.

Gazeta Wyborcza

  • Czy mieszkańcy starych domów mogą czuć się bezpiecznie?

Jak wynika z ostatniego spisu powszechnego, którego ostateczne wyniki właśnie opublikował GUS, ponad 2,5 mln rodzin mieszka w przedwojennych domach jednorodzinnych i kamienicach. W dodatku grubo ponad milion mieszkań powstało jeszcze w czasach zaborów – pisze Gazeta Wyborcza. Często są one w złym stanie technicznym – przez ostatnie dziesięciolecia popadły w ruinę, bo ich właściciele najczęściej nie mieli za co ich remontować. Coraz częściej zdarza się, że fragmenty leciwych budynków zawalają się, zagrażając zdrowiu i życiu zamieszkujących je osób. Więcej - w Gazecie Wyborczej.

  • Zakazane przystanki

Autobusy ekspresowe nie mogą zatrzymywać się w miastach niewojewódzkich, choćby były dużo większe od tych, które są siedzibą województwa. I Ministerstwo Transportu nie zamierza zmienić tego absurdalnego zakazu – czytamy w Gazecie Wyborczej. W efekcie autobusy ekspresowe mogą się zatrzymywać w 122-tys. Opolu, 119-tys. Zielonej Górze, 200-tys. Kielcach, 198-tys. Toruniu. Ale w 240-tys. Częstochowie już nie. Skąd taka dyskryminacja? Jak tłumaczy Ministerstwo Transportu, wynika to z konieczności rozróżnienia rejsów ekspresowych i pospiesznych, a od tych kategorii zależą ulgi przy opłatach za transport, które rekompensowane są przewoźnikowi przez państwo. Ale nie wszyscy przewoźnicy chcą stosować ulgi, bo przewidują inne formy bonifikat – dlatego preferują rejsy ekspresowe, przy których zwolnieni są z obowiązku stosowania upustów.

  • Louis Vuitton wchodzi do Polski, czyli magia drogiej torebki

Francuska marka uruchomiła pierwszy sklep w Warszawie. Louis Vuitton to flagowa marka holdingu LVMH, skupiającego takie produkty jak Bulgari, Givenchy czy Dom Perignon – pisze Gazeta Wyborcza. Polska staje się dla producentów towarów luksusowych coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem – w latach 2000-20010 nasz rynek luksusu wzrósł o ponad 50 proc. i wart jest ok. 4,2 mld zł. Rozmowę z prezesem firmy na Europę Północną przeprowadził Vadim Makarenko z Gazety Wyborczej. Choć Roberto Eggs niechętnie rozmawia o cenach, to przyznał, że najtańszym produktem w warszawskim salonie jest blok kartek, czyli wkład do kalendarza za 149 zł. Za najtańszą torebkę przyjdzie nam zapłacić 2100 zł, zaś za najdroższą – ponad 85 tys. zł.

Rzeczpospolita

  • Więcej chętnych na saksy

Jak przewiduje agencja Work Express, nawet 500 tys. Polaków wyjedzie tego lata do sezonowej pracy na Zachodzie – pisze „Rzeczpospolita”. Jak zauważa Artur Rogan, rzecznik agencji, najwięcej ofert pracy dla Polaków jest w Niemczech, Francji, Holandii i krajach skandynawskich. Tam też wyjeżdżający mają szansę na najwyższe zarobki. Work Express wyśle w tym roku do pracy ok. 30 proc. więcej osób niż rok wcześniej. Główny powód to dużo większa liczba chętnych na zagraniczne saksy. Agencja szacuje, że łącznie za granicę pojedzie do pracy o 5-10 proc. więcej Polaków niż przed rokiem. „Rz” przytacza za Work Express przykładowe zarobki z pracy sezonowej za granicą. I tak kucharz w niemieckim hotelu ma szansę zarobić netto nawet 1600 euro miesięcznie, kelner we Francji 1300 euro, a pomocnik na holenderskiej farmie 1000 euro.

  • Krajowy rynek autobusów w kryzysie

W tym roku liczba rejestracji autobusów będzie o 15-20 proc. niższa niż w ubiegłym i sięgnie najwyżej 1-1,1 tys. sztuk – czytamy w Rzeczpospolitej. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku liczba rejestracji zmalała o przeszło jedną czwartą w porównaniu z ubiegłym rokiem. Za słabnące wyniki branży najbardziej odpowiedzialny jest segment autobusów miejskich. Przyczyną jest brak unijnych funduszy, którymi samorządy finansowały zakup pojazdów. Najczęściej rejestrowaną w tym roku marką był Mercedes, który posiada 39,7 proc. udziałów w rynku. Goni go Solaris z 21,3-proc. udziałem. W tyle są Man (7,3 proc.), Setra (4,1 proc.), Autosan (4,1 proc.) i Iveco (3,9 proc.).