Nasza praca będzie coraz mniej pewna.

Rzadziej będziemy zatrudniani na etatach, a częściej na umowach cywilnoprawnych. Nie będziemy już pracownikami, lecz pracującymi. To wnioski z przedstawionego dziś raportu firmy doradczej Deloitte.

>>> Czytaj też: Profesjonalne CV: jak ukryć "braki" w życiorysie?

Jedna z autorek raportu Małgorzata Wnęk-Kolaska wyjaśnia, że dla coraz większej grupy firm i pracowników etat nie będzie najlepszą formą zatrudnienia. Najbardziej rozwinięte przedsiębiorstwa coraz częściej będą zatrudniały pracowników do konkretnych zadań, na kilka czy kilkanaście miesięcy. Z kolei dla najlepiej wykształconych pracowników coraz ważniejsze będzie poczucie niezależności i możliwość pracy w niestandardowych godzinach czy poza siedzibą firmy. W obu tych przypadkach umowa o pracę, zdaniem rozmówczyni IAR, wydaje się nieodpowiednia.

Z raportu wynika również, że najbardziej rozwinięte firmy coraz częściej zamiast po nowych ludzi będą sięgać po dotychczasowych, ale przeszkolonych pracowników. Zdaniem Natalii Pisarek z Deloitte to bardziej opłacalne niż rekrutacja na zewnątrz firmy. Ekspertka wyjaśnia, że coraz więcej firm inwestuje w kursy czy studia podyplomowe, które poszerzają wiedzę pracowników i czynią ich bardziej uniwersalnymi. Natalia Pisarek powiedziała Informacyjnej Agencji Radiowej, że nauka przez całe życie dla coraz większej grupy pracowników staje się koniecznością.

Reklama

Prawnik Deloitte Anna Witkowska wyjaśnia, że obecny kodeks pracy, chociaż daje możliwość zatrudniania na umowy cywilnoprawne, wciąż jest za mało elastyczny. Rozmówczyni IAR uważa, że ma to pewne uzasadnienie, ponieważ reguluje on specyficzne stosunki pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem. Jej zdaniem jednak zmiany na rynku pracy będą wymagały dostosowania polskiego prawodawstwa i stworzenie nowych form zatrudnienia.

>>> Czytaj też: Polski paradoks: im trudniej na rynku pracy, tym więcej nowych firm

Badania pokazują, że do nowej rzeczywistości łatwiej przystosują się ci, dla których praca jest pasją. Wynika z nich także, że w najbardziej rozwiniętych firmach zarządzanie tak zwanym kapitałem ludzkim ma coraz większe znaczenie.

Raport przygotowano na podstawie ankiety przeprowadzonej w 1309 przedsiębiorstwach w 59 krajach. W Polsce przepytano przedstawicieli 75 firm.