PKP Cargo i związkowcy zakończyli spor zbiorowy bez porozumienia ws. płac

Związkowcy i zarząd spółki PKP Cargo porozumieli się w zakresie 2 z 3 związkowych postulatów, podał Związek Zawodowy Kolejarzy Śląskich (ZZKSL) w komunikacie. Obie strony postanowiły zakończyć spór zbiorowy, pozostawiając dyskusję o wzroście wynagrodzeń na początek przyszłego roku.

Postulaty, w zakresie których osiągnięto porozumienie, to:

"1. Wypłaty premii za I kwartał oraz wypłaty nagród z funduszu nagród z zysku za 2012 r. Pracodawca zobowiązuje się wypłacić premię uznaniową wysokości 1300 zł każdemu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę. Premia zostanie wypłacona wraz z wynagrodzeniem za listopad.

2. Podpisania Pakietu Gwarancji Pracowniczych w związku z prywatyzacją spółki (PKP Cargo wchodzi na GPW 17 października). Warunkiem podpisania paktu jest jego podpisanie przez obie strony."

Reklama

Związkowcy i zarząd PKP Cargo nie porozumieli się w zakresie wzrostu wynagrodzeń. Postanowili jednak zawiesić spór zbiorowy dotyczący podwyżek do końca tego roku. Od 1 stycznia strony podejmą zawieszony spór i rozpoczną mediacje najpóźniej do 15 stycznia 2014 r., podano również.

ZKKSL uzupełnia informacje, powołując się na komunikat mediatora Longina Komołowskiego.

"22 sierpnia 2013 roku odbyło się spotkanie mediacyjne, na którym strony poczyniły ustalenia dotyczące Paktu Gwarancji Pracowniczych zawierającego regulacje w zakresie gwarancji zatrudnienia, stabilizacji ZUZP, premii prywatyzacyjnej w formie akcji pracowniczych spółki oraz reprezentowania pracowników w organach korporacyjnych" - czytamy w komunikacie mediatora.

Planowany termin debiutu giełdowego PKP Cargo, który od kilku miesięcy jest wskazywany przez zarząd jako nadrzędny cel spółki, to IV kw. 2013 r. W ostatnim czasie debiutowi spółki zagroził protest związków zawodowych, który - według ekspertów - mógłby opóźnić jego termin i wpłynąć niekorzystnie na wycenę spółki.

PKP Cargo działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (60% udziału w rynku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej (116 mln ton przewiezionych w 2012 roku).