Sprawa nie jest jeszcze całkowicie przesądzona, ale Volvo Auto Polska jako pierwszy w Polsce importer już rozpoczęło przedsprzedaż takich aut. – Większość oferowanych przez nas modeli ma homologację N1, która pozwoli odliczyć od nich VAT po 1 stycznia. Już przyjmujemy na nie zamówienia. Fakturowanie i wydawanie aut będzie odbywało się w styczniu – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes VAP.
– Odważny krok, bo jeszcze nic nie jest pewne – komentują zarówno eksperci rynku motoryzacyjnego, jak i importerzy innych marek. Choć mają w swojej ofercie samochody spełniające wymogi techniczne dla aut z kratką, to czekają na oficjalny komunikat Ministerstwa Finansów w tej sprawie. Tymczasem resort milczy. Złożył już w Komisji Europejskiej wniosek o możliwość wprowadzenia kolejnych ograniczeń w prawie do odliczania VAT od aut (obecna derogacja upływa z końcem grudnia) od 1 stycznia 2014 r., ale zrobił to na tyle późno, że Komisja prawdopodobnie nie zdąży wydać decyzji w tym roku. Taką opinię można usłyszeć już nawet w samym ministerstwie. – Wszystko wskazuje na to, że na początku przyszłego roku będziemy mieli kilkutygodniowy okres przejściowy, kiedy rzeczywiście będzie można odliczać pełen VAT od aut z kratką – przyznaje nieoficjalnie jeden z urzędników resortu.
Właśnie tę lukę chce wykorzystać Volvo. Sześć spośród ośmiu oferowanych przez nie modeli uzyskało homologację N1 i po Nowym Roku formalnie w prawie podatkowym funkcjonować będą jako auta ciężarowe. A co, jeżeli Bruksela zdąży do końca roku wydać zgodę na derogację? Volvo zapewnia, że nie anuluje zebranych zamówień.
Reklama