"Ta inwestycja to ogromna szansa nie tylko dla Wrześni, ale również dla całego regionu. Mówi się, że każde miejsce pracy związane z branżą motoryzacyjną, generuje kolejne 4 miejsca w powiązanych z nią dziedzinach" - powiedziała Barbara Kaśnikowska, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park", w której zostanie zlokalizowana inwestycja.

Prace budowlane we Wrześni mają się rozpocząć jesienią tego roku, a produkcja samochodów dostawczych marki Volkswagen ruszy w 2016 roku.

Koncern Volkswagen rozważał kilka lokalizacji na umiejscowienie nowej inwestycji. O wyborze terenów Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w województwie wielkopolskim zadecydowało wiele czynników. "Grunty położone są zaledwie 4 km od autostrady A2 i 60 km od Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań – Ławica. Stworzona zostanie na nich Wrzesińska Strefa Aktywności Gospodarczej. Zostanie wybudowana fabryka Volkswagena oraz mniejsze zakłady z niezbędną infrastrukturą. Na 330 hektarach powstanie również droga okrążająca strefę, parkingi, budynek straży pożarnej, a także specjalne centrum szkoleniowe" - czytamy w komunikacie.

>>> Od początku roku zagraniczne firmy zadeklarowały zainwestowanie w Polsce 320,64 mln euro. To wartość siedmiu projektów inwestycyjnych, zamkniętych przez PAIiIZ w 2014 r. W przyszłości inwestorzy mogą zatrudnić 653 osoby. >>> Czytaj więcej o inwestycjach w Polsce

Reklama

Już w grudniu wicepremier Janusz Piechociński informował, że jeden ze światowych koncernów motoryzacyjnych ma zamiar zbudować w Polsce nową fabrykę samochodów. – Szykuje się hit – mówił wówczas wicepremier, ale niewielu ekspertów w to wierzyło.

Sprawa inwestycji stała się również tematem doniesień agencji Reuters: "Volkswagen rozważa budowę nowej fabryki w Polsce, aby montować w niej duże samochody dostawcze Crafter, powiedziały dwie osoby zaznajomione z tematem. Montowanie pojazdów w Polsce pozwoliłoby niemieckiej grupie, która obecnie produkuje samochody użytkowe Caddy i T5 pod Poznaniem, znacząco ograniczyć koszty produkcji" - pisała agencja.

O inwestycji niemieckiego koncernu w Polsce pisał także niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Według ówczesnych doniesień gazety, szefowie firmy mieli już wtedy zdecydować budowie nowej fabryki w okolicach Poznania, ale wymagało to jeszcze zatwierdzenia ze strony rady nadzorczej. Niemiecki dziennik już wtedy sugerował, że może chodzić o produkcję dostawczego Volkswagena Craftera.>>> Czytaj więcej o publikacji niemieckiego dziennika

Według Janusza Piechocińskiego na starcie nowej fabryki Volkswagena Craftera ok. 60 proc. wykorzystywanych tam części i akcesoriów będzie pochodzić z Polski.

Firmy działające w WSSE "Invest-Park" już dziś współpracują z Volkswagenem, dostarczając koncernowi podzespoły oraz części motoryzacyjne. Można wśród nich wymienić: Ronal, Mahle, GKN Driveline, czy Faurecia.

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna w Wrześni posiada obecnie 18 hektarów terenów inwestycyjnych. Powstały tam już zakłady firm: Flex Films Europa, Gibowski, Krispol oraz XS. Cała WSSE swoim zasięgiem obejmuje ponad 2,2 tys. hektarów w czterech województwach (dolnośląskim, opolskim, wielkopolskim i lubuskim) oraz 41 lokalizacji.

>>> Z polskich części zbudujemy auto. BASF będzie produkował u nas katalizatory. Czytaj więcej.

ikona lupy />
Tu powstanie nowa fabryka Volkswagena w Polsce - zbliżenie. Fot. materiały prasowe / Media
ikona lupy />
Istniejąca fabryka samochodów użytkowych Volkswagen Poznań. Fot. materiały prasowe / Media
ikona lupy />
Istniejąca fabryka samochodów użytkowych Volkswagen Poznań z zewnątrz. Fot. materiały prasowe / Media
ikona lupy />
VW Crafter / Bloomberg / Jochen Eckel