Odsetek osób w Polsce, które korzystały z usług administracji publicznej, rósł nieprzerwanie do 2012 roku, gdy wartość ta osiągnęła rekordowy poziom prawie jednej trzeciej społeczeństwa. Rok później wartość ta spadła do poziomu poniżej wyników z 2009 roku.

Głównym powodem, dla którego korzystano z usług e-administracji w 2013 roku, było złożenie deklaracji podatkowej – aż 51,1 proc. Znacznie rzadziej korzystaliśmy z usług e-administracji, aby korzystać z biblioteki publicznej czy ubiegać się o dokumenty osobiste.

Reklama

Jeśli chodzi o odsetek firm, które korzystają z e-administracji, jest on już znacznie wyższy niż w przypadku prywatnych osób. W 2012 roku ponad 90 proc. wszystkich firm używało pośrednictwa Internetu do kontaktu z administracja publiczną.

Firmy tą drogą załatwiały przede wszystkim sprawy związane z odsyłaniem wypełnionych formularzy, pobieraniem formularzy, a także pozyskiwaniem informacji, czyli czynności stosunkowo proste. Już znacznie mniej firm (23,8 proc.) skorzystało z możliwości składania ofert w elektronicznym systemie zamówień publicznych.