Eksperci oszacowali, że przez pierwsze sześć miesięcy roku wartość sprzedanych reklam wzrosła o 66,6 mln zł do ponad 3,6 mld zł.

Czynnikiem, który miał największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy, był wzrost wydatków na reklamę sektora produktów farmaceutycznych, leków, a także poprawa dynamiki sektora FMCG. W pierwszej połowie roku bardzo silnie reklamowane były witaminy i suplementy diety, wspomagające odporność, układ rozrodczy i moczowy oraz układ trawienny, jak również preparaty odchudzające.

Negatywny wpływ na dynamikę rynku reklamy, podobnie jak w ostatnich kwartałach, ma telekomunikacja. W pierwszym półroczu 2014 wydatki reklamowe tego sektora spadły o 33,8 mln złotych (tj. o -9,3 proc.) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym. O przeszło 7 proc. mniej na reklamę wydawały też instytucje finansowe.

Na ożywieniu rynku reklamy najbardziej skorzystało radio i telewizja, odpowiednio 7,2 proc. i 5 proc. (wliczając w to przychody z lokowania produktu). Internet rósł o 6,4 proc. - w przypadku kanału „online” najlepiej radziła sobie reklama wideo emitowana in-stream (wzrost o 29,0 proc.). Poprawiły się wydatki na reklamę graficzną - duża w tym zasługa rozwoju reklamy mobile display.

Reklama

Nadal spadały natomiast przychody reklamowe prasy (-20,6 proc.), kina (-9,6 proc.) oraz reklamy zewnętrznej (-1,8 proc.). Traciły też magazyny kolorowe, które przestają być medium masowym, a stają się medium niszowym docierającym do wąskiej lecz zaangażowanej grupy celowej. Wydatki na reklamę w tym segmencie skurczyły się w pierwszym półroczu o 15,0 proc. co stanowi spadek o 40,3 mln złotych.

>>> Czytaj też: Reklama cydru uratuje sadowników? Rząd ma pomysł na walkę z embargiem

ikona lupy />