Nowe deklaracje dotyczące tego kontraktu padły podczas kolejowych targów InnoTrans, które trwają właśnie w Berlinie.

– Pociągi znajdują się już w fazie projektowania. Produkcja w Polsce powinna rozpocząć się w połowie 2015 r. A pierwszy skład będzie gotowy pod koniec 2016 r. To będzie zupełnie nowa generacją pociągów Metropolis – zapowiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes Alstom Transport.

Jak powiedział nam prezes Alstom Konstal Radosław Banach, w ciągu pierwszego roku powstanie nie więcej niż kilka sztuk, które będą następnie testowane u klienta. A planowany harmonogram dostaw do Rijadu jest rozłożony na kolejne trzy lata.

Każdy ze składów dla stolicy Arabii Saudyjskiej będzie miał 36 metrów długości. Większość trasy pokona na powierzchni (tylko na terenie centrum zejdzie pod ziemię). Wnętrze będzie klimatyzowane. Ponieważ będą poruszać się w strefie pustynnej, producent zastosuje m.in. filtry ochronne przed piaskiem. W każdym pojeździe zostanie wyznaczone miejsce tylko dla kobiet, bo tego zażyczył sobie arabski przewoźnik.

Reklama

W ramach konsorcjum Alstom dostarczy nie tylko tabor, ale też systemy odzyskiwania energii i sterowania ruchem. Wartość udziałów Alstomu w kontrakcie wynosi 1,2 mld euro. Oprócz tego umowa przewiduje budowę wraz z wyposażeniem pod klucz trzech linii metra. Za to będzie odpowiadać konsorcjum firm FCC, Alstom, Samsung, Strukton, Setec i Typsa. Wartość całego projektu to, bagatela, 6 mld euro. Tę kwotę wyłoży rząd Arabii Saudyjskiej.

>>> Czytaj też: Bilety po 49 zł, ale tylko 20 sztuk na pociąg. Oto zasady cennika pendolino

Alstom Konstal to w strukturach koncernu europejskie centrum produkcji składów metra i pociągów regionalnych. W tej chwili powstają tutaj m.in. składy Metropolis dla Amsterdamu, w ubiegłym roku zakończyła się produkcja pociągów dla otwartej w tym roku linii M4 w Budapeszcie.

Od 1997 r. Alstom wpompował w polski zakład ponad 260 mln zł. W Chorzowie zatrudnia ponad tysiąc osób. Centrali w Paryżu nie podoba się tylko jedno: wszystkie projekty realizowane przez Chorzów trafiają na eksport. Ostatnie duże zlecenie chorzowskiego Alstomu w Polsce to kontrakt z Metrem Warszawskim z 1998 r. na dostawę 18 pociągów dla pierwszej linii. Alstom nie jest w stanie wygrać w przetargach z tańszą polską konkurencję: bydgoską Pesą i nowosądeckim Newagiem.

ikona lupy />
Rijad metro - stacja / Media