W 2013 roku 12 proc. młodych Europejczyków w wieku 18-24 stanowiły osoby przedwcześnie kończące edukację. Według definicji Eurostatu, oznacza to, że ich wykształcenie kończy się na poziomie szkoły średniej pierwszego szczebla (w Polsce gimnazjum) lub niższym. W strefie euro wskaźnik ten wynosił 12,9 proc.

Problem przedwczesnego kończenia edukacji w największym stopniu dotyka młodzież w Hiszpanii. Aż 23,6 proc. osób w wieku 18-24 lat kończy tu swoją naukę na wczesnym etapie. Hiszpania jest jednocześnie krajem z najwyższym w Unii bezrobociem wśród młodych (53, 8 proc. osób poniżej 25 roku życia) i drugim najwyższym bezrobociem wśród dorosłych (24,5 proc.).

Drugie miejsce w niechlubnym rankingu młodych porzucających naukę zajmuje Malta (20,8 proc.), a trzecie – Portugalia 19,2 proc.

>>> Czytaj też: Kolejny pomysł Unii Europejskiej na walkę z bezrobociem młodych ludzi

Reklama

Tylko w 2 z 28 krajów UE odsetek osób, które przerywają edukację nie przekracza 4 proc. Unijnymi liderami pod tym względem jest Chorwacja (3,7 proc.) i Słowenia (3,9 proc.). Polska również dobrze wypada na tle Europy – wskaźnik ten wynosi u nas 5,6 proc. To czwarty najlepszy wynik w Unii.

Ilość osób porzucających szkołę na wczesnym etapie edukacji w Unii Europejskiej systematycznie spada w ostatnich latach. Jeszcze w 2004 roku było to 16 proc. młodych w wieku 18-24 lat. Zgodnie z unijną strategią wzrostu „Europa 2020”, za sześć lat odsetek ten powinien spaść do co najmniej 10 proc. Jak podkreśla Komisja Europejska, młodzi z niepełnym wykształceniem są znacznie bardziej narażeni na ubóstwo, bezrobocie i wykluczenie społeczne. W efekcie odbija się to na całej gospodarce obniżając jej konkurencyjność, wzrost PKB i obciążając system finansów publicznych poprzez rosnącą liczbę zasiłków pobieranych przez bezrobotnych.

Ułatwienie dostępu do wczesnej edukacji, udzielanie odpowiedniej pomocy wagarowiczom i słabszym uczniom oraz utworzenie szkół "drugiej szansy", które umożliwiają uczniom uzupełnienie kwalifikacji na późniejszych etapach życia – m.in. takie unijne inicjatywy mają zachęcić młodych Europejczyków w poszczególnych krajach do kontynuowania nauki.