Najlepszą ofertę złożyła spółka N.V. BESIX. Wśród jej największych inwestycji można wymienić rozbudowę portu Las Raffan w Katarze, budowę nabrzeża w Sohar w Omanie oraz inwestycje Portu Zeebrugge w Belgii.

Inwestycja ma być warta – razem z dźwigami nabrzeżowymi, suwnicami itd. – prawie 1,2 mld zł. Z tego część budowlana pochłonie ok. połowy tej kwoty. Nowe nabrzeże będzie miało 650 metrów długości. Zostanie wyposażone w pięć dużych suwnic nabrzeżowych, na które przetarg wygrał Liebherr, a także 16 suwnic do obsługi placu składowego.

>>> Czytaj też: 0,5 mld zł z UE odkorkuje trójmiejskie terminale kontenerowe?

Prace mają się zacząć jeszcze w tym roku. Inwestor twierdzi, że obiekt ruszy w połowie r. 2016. Zdolności przeładunkowe DCT mają wzrosnąć z 1,25 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do co najmniej 3,5 mln TEU. Obiekt zajmie 27 hektarów. Inwestycja jest możliwa dzięki temu, że od 2007 r. do Gdańska skierował swoje statki największy armator świata: wywodzący się z Danii Maersk Line.

Reklama

DCT Gdańsk przeładował w 2013 r. ponad 1,1 mln TEU, co stanowi rekord w Polsce. To jedyny czynny przez cały rok głębokowodny terminal na Bałtyku na wschód od Hamburga. Z Gdańskiem rywalizuje też Sankt-Petersburg, ale wejście do tego rosyjskiego portu zamarza zimą.

>>> Czytaj też: Rośnie znaczenie Gdańska i Gdyni na europejskiej mapie portów

ikona lupy />
Terminal w Gdańsku, Maersk / Media / photo Kacper Kowalski aeromed
ikona lupy />
Terminal w Gdańsku, Maersk / Media / photo Kacper Kowalski aeromed
ikona lupy />
Terminal w Gdańsku, Maersk / Media
ikona lupy />
Terminal w Gdańsku, Maersk / Media