- Celem listu jest uzgodnienie intencji stron oraz stworzenie podstawy do dalszych rozmów i negocjacji mających na celu ustalenie zasad współpracy w zakresie m.in. rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik, rozwoju o dodatkowe usługi przeładunku LNG na mniejsze jednostki oraz bunkrowania statków paliwem LNG - czytamy w komunikacie.

Działania te wpisują się w działalność obu spółek, a ich realizacja poprzez rozbudowę infrastruktury terminalu LNG i rozwój świadczonych usług, wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego kraju i całego regionu, podano także.

- Terminal LNG, jako nowy podmiot na światowym rynku gazu, marka czynnie konkurująca w regionie, będzie ważnym uczestnikiem europejskiego systemu przesyłowego gazu ziemnego. Będąc partnerem zdolnym kooperować z biznesem gazowym w dowolnej części świata, zaoferuje usługi, których świadczenie wykorzysta możliwości projektu oraz zapewni jego konkurencyjność - powiedział Pepliński, cytowany w komunikacie.

- Od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój rynku LNG na świecie. Terminal w Świnoujściu jest jedną z inwestycji, która umożliwi dywersyfikację dostaw gazu ziemnego. Jego rozbudowa zwiększy nasze szanse rynkowe i znacząco podniesie bezpieczeństwo energetyczne kraju- - dodał prezes PGNiG Mariusz Zawisza.

Reklama

Strony listu intencyjnego zadeklarowały, że rozważą możliwość udziału kapitałowego PGNiG w przedsięwzięciach związanych z rozwojem i rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu, a w szczególności w wybudowaniu koniecznej w tym celu infrastruktury. Wspólne działania obejmą m.in. ustalenie wymagań technicznych możliwych rozwiązań, w szczególności w zakresie ewentualnej budowy trzeciego zbiornika na LNG, stanowiska statkowego i adaptacji nabrzeża oraz innych instalacji.

"W związku z tym, że PGNiG w ramach obowiązującej Umowy Regazyfikacji ma zarezerwowaną możliwość przeładowywania LNG na cysterny samochodowe, strony rozważą także możliwość współpracy w zakresie przeładunku LNG oraz bunkrowania statków w Portach Szczecin i Świnoujście przy użyciu cystern samochodowych" - czytamy dalej.

Jak podkreślono, zakres współpracy określony w dokumencie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności, a także wykorzysta możliwości projektu oraz zapewni jego konkurencyjność.

Jak podaje Polskie LNG, terminal w Świnoujściu będzie gotowy do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku. Zgodnie z raportem wykonawcy, stan zaawansowania inwestycji wyniósł na koniec września br. 93,7%, a projekt wszedł w najważniejszą fazę realizacyjną, zarówno pod kątem budowy, jak i przygotowania służb eksploatacyjnych do użytkowania. Równolegle z pracami budowlanymi, które są prowadzone zarówno w części morskiej, jak i lądowej inwestycji, wykonywane są próby i czynności związane z odbiorami robót oraz czynności przygotowawcze do próbnych rozruchów.

Obecne wykorzystanie mocy terminalu w ok. 60% zostało zakontraktowane w umowie między Polskim LNG i PGNiG. Kontrakt katarski zakłada, że PGNiG ściągnie do Świnoujścia ok. 1,5 mld m3, czyli około 1 mln ton LNG. Pozostałe moce dostępne są dla każdego zainteresowanego podmiotu na równych zasadach, określonych szczegółowo w obowiązującej instrukcji terminalu. Spółka Polskie LNG prowadzi rozmowy biznesowe z potencjalnymi klientami.

Terminal LNG w Świnoujściu to jedna z największych w tej części Europy inwestycji infrastrukturalnych. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Po rozbudowie mocy terminalu o kolejny zbiornik jego wielkość wzrośnie do 7,5 mld m3 rocznie.