GUS: ponad 77 proc. gospodarstw domowych ma komputer

Ok. 77,1 proc. polskich gospodarstw domowych z co najmniej jedną osobą w wieku 12-74 lata ma w domu przynajmniej jeden komputer wg stanu na br., a 74,8 proc. ma dostęp do internetu. Rok wcześniej odsetki te wynosiły odpowiednio 74,7 proc. oraz 71,9 proc., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

"Odsetek gospodarstw domowych posiadających komputer systematycznie wzrasta. W 2014 r. prawie 10 milionów gospodarstw domowych (77 proc.) było wyposażonych w komputer. Rośnie również odsetek gospodarstw posiadających dostęp do internetu, który w 2014 r. osiągnął poziom 74 proc., przy czym 71 proc. gospodarstw korzystało z łączy szerokopasmowych" - czytamy w komunikacie.

Jak zaznacza GUS, wskaźniki dotyczące posiadania komputera oraz dostępu do internetu wykazują zróżnicowanie w zależności od typu gospodarstwa, miejsca zamieszkania oraz stopnia urbanizacji.

Reklama

"Zdecydowanie częściej posiadanie komputera oraz dostęp do internetu deklarowały gospodarstwa z dziećmi, gospodarstwa z dużych miast oraz z terenów o wysokim stopniu zurbanizowania. W województwie pomorskim udział gospodarstw posiadających w domu komputer wynosił 85,4 proc. i w porównaniu do województwa lubuskiego, charakteryzującego się najniższym poziomem wskaźnika, był wyższy aż o 15,3 pkt proc. Podobnie w przypadku odsetka gospodarstw posiadających dostęp do Internetu w domu, w tym także szerokopasmowy, przodowało województwo pomorskie, w którym wskaźniki te osiągnęły poziom odpowiednio 83,1 proc. i 78,8 proc." - czytamy dalej.

Główną przyczyną nieposiadania dostępu do internetu w domu był brak potrzeby korzystania z tej sieci, którą wskazało 59 proc. gospodarstw niemających dostępu do internetu w domu, podał także GUS. Jako dalsze powody wskazywano brak umiejętności (45 proc.) i zbyt wysokie koszty sprzętu (29 proc.).

Według GUS, wzrasta zainteresowanie zamawianiem towarów i usług przez internet. W 2014 r. 34 proc. osób zdeklarowało, że w okresie 12 miesięcy poprzedzających okres rozpoczęcia badania zamawiało w taki sposób różnego rodzaju dobra, najchętniej ubrania i sprzęt sportowy. Dla osób w wieku 12-15 lat wskaźnik dotyczący zakupów przez internet kształtował się na poziomie 19 proc.

Badanie wykazało także, że 25,5 proc. osób w wieku 12-74 lata posiada smartfon.

"Ponad jedna czwarta zbadanych osób korzystała w 2014 r. z zaawansowanych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych, jaką jest smartfon. Spośród wszystkich wymienionych czynności wykonywanych podczas korzystania ze smartfona, najczęściej wykorzystywany jest do wysyłania oraz odbierania poczty elektronicznej (16,9 proc.). Drugą najczęściej wykonywaną czynnością było sprawdzanie prognozy pogody (15,7 proc.) oraz korzystanie z kalendarza (15,5 proc.)" - podał również GUS.

Ponad 94,4 proc. polskich przedsiębiorstw posiada komputer

"W latach 2011-2014 wskaźnik obrazujący wykorzystanie komputerów i dostęp do internetu w przedsiębiorstwach utrzymywał się na zbliżonym i niezmiennie wysokim poziomie. W 2014 r. udział podmiotów wyposażonych w komputery wyniósł 94,4 proc. Najwyższą wartość wskaźnika odnotowano w przedsiębiorstwach dużych, wśród których 99,6 proc. deklarowało korzystanie z tych urządzeń" - czytamy w komunikacie.

GUS podał także, że w 2014 r. dostęp do internetu posiadało 93,1 proc. przedsiębiorstw.

Obserwuje się istotne zróżnicowanie regionalne odsetka pracowników wykorzystujących komputery.

"Dystans dzielący województwo o najwyższej wartości tego wskaźnika (mazowieckie - 56 proc.) od województwa o najniższym odsetku pracowników wykorzystujących komputery (lubuskie - 31 proc.) wyniósł 25 pkt proc." - czytamy dalej.

W 2014 r. wskaźnik przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową wyniósł 65 proc. Prawie 2/3 firm wykorzystywało stronę internetową w celu prezentacji katalogów wyrobów i usług. Z mediów społecznościowych korzysta obecnie 21,7 proc. firm, rok wcześniej było to 19,1 proc.