PKP Cargo rozbuduje terminal intermodalny w Poznaniu Franowie, zwiększając jego pojemność składowania o ok. 40 proc., poinformował członek zarządu ds. handlowych Jacek Neska. Inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2015 roku, a jej całkowita wartość to 5,8 mln zł.

"Udział segmentu intermodalnego w kolejowych przewozach towarowych z roku na rok rośnie. To szansa dla kolei. Wykorzystując potencjał intermodalu, inwestujemy w infrastrukturę i tabor. To umocni nas na pozycji lidera przewozów kontenerowych w Polsce, pozwoli na jeszcze lepszą obsługę klientów. Wraz ze wzrostem średniej prędkości handlowej na polskich torach zwiększy się ilość przewożonych koleją towarów. Intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, a my jesteśmy gotowi, żeby ten wzrost wykorzystać" - powiedział Neska, cytowany w komunikacie.

Rozbudowa terminala w Poznaniu Franowie obejmie przede wszystkim budowę nowego placu manewrowo-składowego o powierzchni 8,4 tys. m2. Dzięki temu obszar składowania zwiększy się z obecnych 1280 TEU do 1760 TEU. Dla poprawienia funkcjonalności terminala zostanie dodatkowo przeprowadzona modernizacja i przebudowa układu dróg dojazdowych. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Roboty budowlane ruszą wczesną wiosną i zostaną zakończone w listopadzie 2015 roku. Nowy plac i droga będą funkcjonować od grudnia, podano również.

Podobnie jak poprzedni etap inwestycji, rozbudowa będzie współfinansowana w 50% ze środków UE. Umowa obejmująca współfinansowanie dodatkowych prac została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych już podpisana.

Cargo przypomina, że poznański terminal jest obsługiwany przez Cargosped, spółkę z grupy PKP Cargo wyspecjalizowaną w transporcie intermodalnym. W pierwszym roku funkcjonowania terminal realizuje stałe, regularne połączenia z portami w Gdańsku i Gdyni. Są to tzw. pociągi operatorskie. Wykonywana na terenie terminalu praca przeładunkowa wynosi około 800 TEU tygodniowo. Docelowo planowana ilość prac przeładunkowych w terminalu ulegnie podwojeniu.

Reklama

PKP Cargo jest liderem w segmencie przewozów intermodalnych w Polsce, z blisko 48-proc. udziałem w przewozach intermodalnych koleją w Polsce pod względem przewiezionej masy i 52-proc. pod względem wykonanej pracy przewozowej.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59% według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.