Przychody Orange Polska z usług telefonii stacjonarnej spadły do 5.520 mln zł w 2014 r. z 6.057 mln zł rok wcześniej. W segmencie usług telefonii komórkowej przychody spółki wyniosły 5.713 mln zł w 2014 r. wobec 6.110 mln zł rok wcześniej, podał operator.

Przychody z samego dostępu wąskopasmowego spadły do 1.983 mln zł z 2.297 mln zł rok wcześniej, zaś z dostępu szerokopasmowego, TV i VoIP zmniejszyły się odpowiednio do 1.663 mln zł z 1.687 mln zł.

Jednocześnie liczba stacjonarnych łączy głosowych (rynek detaliczny) spadła do 4.512 mln z 4.741 mln rok wcześniej.

Detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej spadło do 41,4 zł z 44,2 zł rok wcześniej, zaś ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP było w tym okresie na stabilnym poziomie r/r i wyniosło 60,4 zł (60,3 zł rok wcześniej), podał też telekom.

"Przychody z usług stacjonarnych w 2014 r. pozostawały pod presją konkurencji ze strony innych graczy rynkowych oraz technologii mobilnych. Jednak utrata netto klientów telefonii stacjonarnej została ograniczona do 229 tys. wobec 346 tys. w roku 2013 r. Było to możliwe dzięki strategii łączenia produktów i konwergencji oraz powrotem klientów z usług hurtowych konkurencji" - czytamy w raporcie rocznym.

Reklama

Przychody z dostępu szerokopasmowego, TV i VoIP spadły nieznacznie z powodu spadku netto bazy klientów, głównie w niekonkurencyjnej już technologii CDMA. ARPU z tych usług pozostało stabilne, podano również.

"W 2014 widać było znaczący wzrost popytu na szybki internet w technologii VDSL - baza usług w tej technologii wzrosła o 150% rok-do-roku i stanowiła 8% bazy klientów xDSL. W ubiegłym roku znacząco wzrosła kategoria przychodów pozostałych - o około 17%. Było to wynikiem wyższej sprzedaży sprzętu ICT oraz realizacji projektów infrastrukturalnych we współpracy z władzami samorządowymi, które były realizowane przez spółkę zależną TP Teltech" - czytamy dalej.

Przychody Orange z usług telefonii komórkowej spadły do 5,71 mld zł w 2014 r.

Przychody Orange Polska z usług telefonii komórkowej wyniosły 5.713 mln zł w 2014 r. wobec 6.110 mln zł rok wcześniej, podał telekom.

Przychody z usług głosowych wyniosły w tym czasie 3.064 mln zł (wobec 3.545 mln zł rok wcześniej), zaś przychody z usług przesyłu danych, wiadomości, treści oraz M2M wzrosły r/r do 1.903 mln zł z 1.794 mln zł rok wcześniej, podano w raporcie.

Sprzedaż sprzętu do telefonii komórkowej także przyniosła wzrost przychodów r/r do 427 mln zł.

Liczba klientów komórkowych wzrosła o 2% r/r i wyniosła 15,63 mln na koniec grudnia 2014 r., przy czym liczba klientów Orange Open (usługa ta składa się z telefonii stacjonarnej i komórkowej) zwiększyła się do 539 tys. użytkowników z 286 tys. rok wcześniej.

"Ten wzrost w całości wynikał ze wzrostu liczby klientów w segmencie post-paid o ponad 450 tys., tj. ponad 6%. Było to głównie związane z faktem, że usługi post-paid stały się znacząco bardziej przystępne dla klientów, którzy częściowo migrowali do tego segmentu z usług przedpłaconych. Drugim czynnikiem wzrostu była dynamicznie rosnąca popularność kart SIM dedykowanych do mobilnego internetu, które również chętniej są aktywowane w formule post-paid. Do sukcesu przyczynił się również dalszy wzrost drugiej marki mobilnej - nju.mobile. W roku 2014 liczba jej klientów wzrosła o 227 tys (64%), z czego prawie 100 tys. przypadało na segment post-paid" - czytamy w komentarzu do wyników.

Liczba klientów post-paid wzrosła o 6,3% r/r do 7,68 mln z 7,22 mln rok wcześniej, a usług pre-paid zmniejszyła się o 1,9% r/r do 7,95 mln z 8,1 mln.

Zagregowany wskaźnik ARPU w 2014 r. wyniósł 31,5 zł i był niższy o 8,7% od poziomu osiągniętego w 2013 r.

"Wynikało to przede wszystkim ze spadku w usługach głosowych oraz SMS wynikających z regulowanej obniżki stawek MTR za połączenia oraz z rynkowej presji cenowej, powodowanej wspomnianą obniżką stawek MTR, a także agresywnymi ofertami konkurentów, szczególnie w segmencie klientów biznesowych oraz większą popularnością ofert bez terminali (SIMO). Te negatywne czynniki nie zostały skompensowane wzrostem ARPU z transmisji danych, które w 2014 r. wzrosło o 25% rok-do-roku. Udział ARPU z przesyłu danych w całkowitym zagregowanym ARPU wzrósł z 12% w roku 2013 do 17% w roku 2014" - czytamy dalej.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.