Łączna suma 13 kredytów EBI na modernizację kolei w całej Polsce wynosi ponad 2 mld euro, podały PKP PLK.

Prace na odcinku Rawicz – Czempiń, warte ponad 1,6 mld zł, są częścią kompleksowej modernizacji linii kolejowej E 59 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem.

"Prace będą polegać na pełnej przebudowie torów i sieci trakcyjnej. Obejmą również system zasilania, system sygnalizacyjny i telekomunikacyjny. Pociągi pasażerskie rozpędzą się na odnowionej trasie do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe będą mogły osiągnąć prędkość do 120 km/h. Pasażerowie skorzystają z nowych, wygodnych peronów" – czytamy w komunikacie.

Modernizacja uwzględni potrzeby związane z ochroną środowiska naturalnego. Podniesie się również poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Część z nich zostanie zastąpiona wiaduktami, podano także. 

Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania, PLK będzie mogła skorzystać z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu. 

>>> Czytaj też: Kolej się modernizuje. Na remonty torów pójdzie 8 mld zł

"EBI wspiera największy w historii program inwestycyjny na kolei. PLK korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł finansowania inwestycji, mających na celu poprawę stanu infrastruktury i wzmocnienie pozycji kolei w systemie transportowym kraju. Nasza współpraca z EBI ugruntowuje również pozycję PLK, jako wiarygodnego partnera biznesowego „– powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych  Remigiusz Paszkiewicz, cytowany w komunikacie.

Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej — zwłaszcza w takich dziedzinach jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw czy zwiększanie innowacyjności i spójności.

W roku 2014 wysokość wsparcia finansowego udzielonego Polsce przez EBI wyniosła 5,5 mld euro. Bank wspiera inwestycje kolejowe w Polsce od 25 lat – dzięki kredytom EBI, nie tylko modernizowana jest infrastruktura kolejowa, ale także konsekwentnie odnawiany jest tabor.