„Skupienie na projekcie koncesyjnym i ograniczanie kosztów przez uporządkowanie w 2014 r. struktury Grupy Kapitałowej nie oznacza, że nie jesteśmy zainteresowani dalszą współpracą w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego. Jeśli tylko pojawią się nowe projekty autostradowe i zostaną one przez nas pozytywnie ocenione, zamiarem grupy jest rozwój w tym segmencie. Nie wykluczamy także zaangażowania kapitałowego w istniejące projekty koncesyjne, o ile zaistnieje taka możliwość" – powiedział Wąsacz, cytowany w komunikacie.

Dodał, że interpretując roczne wyniki spółki prowadzącej taką działalność jak Stalexport Autostrady, trzeba pamiętać, że kluczowy dla grupy kapitałowej projekt zarządzania płatnym odcinkiem autostrady wymaga ponoszenia rozłożonych w czasie nakładów inwestycyjnych.

„Z tego powodu w grupie kapitałowej nie było dotychczas wypłaty dywidendy z tytułu działalności spółki zależnej Stalexport Autostrada Małopolska, będącej koncesjonariuszem autostrady A4 Katowice-Kraków. Cały zysk z jej działalności był przeznaczany na kapitał zapasowy tej spółki m.in. w celu gromadzenia środków na realizację programu remontowego i inwestycyjnego na zarządzanym odcinku autostrady. W 2014 r. najważniejszą inwestycją był ostatni etap projektu Wymiany Urządzeń Poboru Opłat, ukierunkowany na przyspieszenie obsługi podróżnych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym i technicznym pobór opłat przebiega teraz szybciej. Obecnie poza płatnościami gotówkowymi i kartami bankowymi możliwe jest również wnoszenie opłat przy użyciu kart flotowych i paliwowych" – wskazał prezes spółki. 

W minionym roku grupa kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody ze sprzedaży wynoszące 222,5 mln zł (o ok. 8% wyższe niż w roku 2013) oraz zysk netto w wysokości 65,4 mln zł. EBITDA wyniosła ok. 178,9 mln zł.

„Poprawa przychodów grupy kapitałowej, w porównaniu z 2013 rokiem, jest efektem m.in. wzrostu poziomu ruchu na odcinku A4 Katowice-Kraków. W minionym roku koncesyjnym odcinkiem A4 przejechało o 7,4% pojazdów więcej niż rok wcześniej. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (7,2%), jak i ciężarowych (8,7%).

„Lepsze wyniki na działalności finansowej grupy kapitałowej Stalexport Autostrady w 2014 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, to również efekt zmniejszenia zadłużenia netto grupy (spadek o ok. 83%), dzięki dalszej spłacie kredytu na realizację projektu A4 Katowice-Kraków" – czytamy dalej.

Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy grupy kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do Grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. W ubiegłym roku przychody grupy kapitałowej z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wyniosły 218,1 mln zł. Aż 44 mln zł zostało przekazanych stronie publicznej w postaci podatków, kolejne 3,5 mln zł (netto) w postaci innych opłat takich jak np. czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady.

Dla koncesjonariusza autostrady A4 rok 2014 był okresem kontynuacji projektów inwestycyjnych, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, jak również niwelowanie wpływu autostrady na środowisko naturalne. Wartość inwestycji zrealizowanych w 2014 roku, w przeważającej mierze w ramach projektu A4 Katowice-Kraków, wyniosła 41 mln zł, podano również.

 „Z uwagi na systematycznie rosnący w ostatnich latach poziom ruchu na A4 Katowice-Kraków, zarządca A4 realizuje długofalowy program zwiększenia przepustowości Placów Poboru Opłat. Po wcześniejszym poszerzeniu placów w Mysłowicach i Balicach o dodatkowe linie (z siedmiu do dziewięciu w każdym kierunku), w 2014 r. zrealizowana została zasadnicza część projektu Wymiany Urządzeń Poboru Opłat, który pozwolił na wprowadzenie nowych, szybszych sposobów wnoszenia opłat" – zaznaczono także.

Stalexport Autostrady jest liderem grupy kapitałowej, koncentrującej swoją działalność na budowie i eksploatacji autostrad.