Mogą one być wdrożone jeszcze w tym roku, po uprzednim przyjęciu przez rząd znowelizowanej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. KNF rozpoczęła także prace nad rekomendacjami w sprawie szkód osobowych, poinformował zastępca przewodniczącego Komisji Lesław Gajek.

"Planowany termin przygotowania wersji, dotyczącej zarządzania produktem i adekwatności produktu to jest połowa roku. Po zaakceptowaniu przez KNF, pójdą do konsultacji. Po zebraniu opinii kolejna wersja będzie poddana głosowaniu. Realny jest koniec tego roku jako data wprowadzenia. Najpierw jednak musi być uchwalona znowelizowana ustawa" - powiedział Gajek podczas konferencji prasowej.

Komisja rozpoczęła już pracę nad tymi rekomendacjami.

"Chodzi nam o to, by stworzyć na rynku nowy, jednolity standard dla wszystkich towarzystw dotyczący zarządzania produktem. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć, dla kogo jest produkt - każde odstępstwo od grupy docelowej powinno być badane. To dotyczy przede wszystkim produktów inwestycyjnych. Powinny być analizy scenariuszy, kiedy dany produkt jest korzystny dla klienta zanim produkt nie zostanie dopuszczony do sprzedaży" - wyjaśnił Gajek.

Reklama

Dodał, że celem nadzoru jest stworzenie nowego standardu w zakresie projektowania i życia produktu, w fazie zmian okoliczności na rynku. Zakład ubezpieczeń powinien mieć określone technologie i dokumentację.

"Wydamy zasady dotyczące tego, jak się tworzy produkt, jak się go monitoruje. My nie będziemy ingerować w jego tworzenie. Mamy takie uprawnienia, żeby zakazać sprzedaży jakiegoś produkty, ale jeśli stworzy się dobry mechanizm powstawania produktów, to takich przypadków będzie niewiele" - powiedział Gajek.

Komisja chce, aby towarzystwa ubezpieczeń obowiązkowo przeprowadzały badania satysfakcji klientów, a prowizja pośrednika była uzależniona od tego jaka jest satysfakcja klienta. W jej ocenie, jest to prostsza droga do tego, by ucywilizować rynek w relacji do klientów.

Druga rekomendacja ma dotyczyć adekwatności produktu. W jej zakres będzie wchodziło aktywne badanie potrzeb i oczekiwań klientów, badanie ich wiedzy na temat produktów, badanie doświadczenia klienta i jego możliwości finansowych.

"Całe badanie powinno być zakończone porównaniem profilu klienta z profilem produktu. To , mamy nadzieję, wykluczy skandaliczne sytuacje, do których dochodziło wcześniej. Chodzi nam o to, by istotnie ograniczyć skalę tego zjawiska – niedopasowania produktu do klienta" - podkreślił Gajek.

KNF chce zająć się także kwestią likwidacji szkód osobowych przez ubezpieczycieli. Komisja chce ustalenia jednolitych zasad i kryteriów w zakładach ubezpieczeń.

Z kolei na połowę przyszłego roku Komisja planuje wprowadzenie rekomendacji dotyczących likwidacji szkód osobowych.

"Jeśli chodzi o szkody osobowe, na koniec roku będziemy mieć tekst rekomendacji, który będzie przedmiotem dyskusji na KNF, więc to będzie z jakimś półrocznym opóźnieniem w stosunku do tych dwóch" - zapowiedział Gajek.

"Przy zbieraniu uwag dotyczących szkód komunikacyjnych były głosy z rynku, że należałoby ten obszar uporządkować. W towarzystwach powinny być zasady, według jakich kryteriów są ustalane te zasady dla wszystkich. Chcemy, aby klient miał informację według jakiej procedury i o co może się ubiegać od zakładu w ramach likwidacji szkody. W tej chwili jest źle – to jest stosowane od przypadku do przypadku" - tłumaczył zastępca przewodniczącego KNF.

Komisja planuje, że założenia nowej rekomendacji dotyczącej likwidacji szkód będą gotowe pod koniec roku tak, aby można je było wdrożyć w połowie 2016 r.

Znowelizowana ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej może trafić do Sejmu w marcu i ma szansę zostać uchwalona w obecnej kadencji parlamentu. Wdraża ona m.in. dyrektywę Wypłacalność II.

"Bardzo wspieramy ten projekt ustawy nie tylko z uwagi na to, że trzeba jak najszybciej wdrożyć dyrektywę Wypłacalność II, ale tworzyłaby się też nowa jakość między klientami a zakładami ubezpieczeń" - powiedział przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak podczas konferencji.

>>> Czytaj też: Jeszcze łatwiejsze rozliczanie PIT? Fiskus uruchomił dziś nową usługę