"Pomimo wysokiej EBITDA w 2014 roku, nie planuję sprzedawać firmy. W ubiegłym roku konsolidowaliśmy Comarch i nie było agresywnego inwestowania. Jednak firmy, które chcą przetrwać muszą mieć wizję i kierunki działania oraz inwestowania. My podtrzymujemy chęć zrównoważonego rozwoju i pilnujemy, żeby rosnąć równomiernie na globalnym rynku" - powiedział Filipiak na spotkaniu z dziennikarzami.

Jak podkreślił, model aplikacyjnej firmy IT żyjącej ze sprzedaży licencji się kończy, a klienci będą kupować usługi. Jednocześnie dostawca systemów IT musi wziąć na siebie inwestycje w sprzęt i oprogramowanie, co skutkuje rosnącą kapitałochłonnością biznesu. Comarch dąży do dostosowania swojego modelu działania do tego trendu.

"W 2015 r. Comarch przeznaczy znaczące środki na rozwój globalnej sieci sprzedaży. Mamy realny plan i referencje globalnych klientów" - stwierdził prezes Comarchu.

Zapowiedział on m.in. wejście do Hiszpanii i Włoch z własnymi oddziałami, rewitalizację oddziału w Wiedniu w celu rozwoju na Bałkanach, oportunistyczne podejście do rozwoju w Rosji i na Ukrainie oraz dążenie do sprzedaży pełnej palety produktów w Europie.

Reklama

>>> Czytaj też: Comarch zakłada poprawę przychodów i utrzymanie rentowności w tym roku

Comarch będzie kontynuował prace nad globalnym centrum rozwoju biznesu w Dubaju z operacjami na Półwysep Arabski i Daleki Wschód, gdzie będą oferowane produkty dla sektorów usługi, telco oraz finanse i bankowość. Filipiak zapowiedział ponadto rozwój w Brazylii, ale także określił jako ciekawe takie kraje południowo-amerykańskie, jak Chile, Peru, Kolumbia.

Według jego słów, inwestycje w nowe produkty mają umacniać ofertę w chmurze i większą stabilność przychodów, a w efekcie sprzedaż zagraniczna "w naturalny sposób" przewyższy w pewnym momencie przychody generowane w Polsce.

"W tym celu zwiększymy zatrudnienie i płace, żeby realizować te inwestycje. Staramy się, aby dochodzić fazowo do europejskich poziomów zarobków, ale wiemy, że to nieuniknione. Obecnie mamy ok. 4,5 tys. zatrudnionych. Utworzymy od 200 do 400 miejsc pracy tylko w Polsce" - zaznaczył Filipiak.

Plany inwestycji w centra danych i obiekty biurowo-produkcyjne obejmują bliski ukończenia budynek w Krakowie na 10 tys. m2 i rozmowy o kolejnym obiekcie w tym mieście.

"Rozpoczynamy centrum w Lille, nowe lokalizacje obejmują chociażby Kuala Lumpur czy Singapur. Kontynuujemy też centrum danych w Rosji" - dodał prezes Comarchu.

Tymczasem Comarch Technologies zaczyna realizować własne produkty. Pierwsze to Beacon i sprzęt bezpieczeństwa sieciowego. Firma będzie kontynuować inwestycje w sektorze medycznym, obejmujące systemy IT i sprzęt monitorujący zdrowie.

Wydatki na badania i rozwój Comarchu wyniosły 35 mln USD w 2014 r.

Comarch S.A. specjalizuje się w projektowaniu, wdrażaniu oraz integracji zaawansowanych systemów informatycznych, narzędzi programistycznych, narzędzi i infrastruktur sieciowych. W 2014 r. spółka odnotowała 1.038 mln zł skonsolidowanych przychodów.