"Obiektywny wybór najlepszego śmigłowca jest zadaniem niezwykle trudnym. Jednak praktyka z wielu krajów pokazuje, że armie wybierają maszyny produkowane w swoich krajach, co tworzy etaty na miejscu. Właśnie tak się rozwiązuje ten dylemat na świecie" - powiedział Krystowski podczas spotkania prasowego.

Prezes wskazał, że konstrukcja przetargu na 70 śmigłowców dla polskiej armii preferuje kryteria techniczne i cenę, a nie uwzględnia w pełni oferty przemysłowej i offsetu.

"Przetarg uwzględnia jedynie, czy oferta przemysłowa jest obecna i czy offset jest obecny, ale nie są to elementy punktowane zależnie od ich jakości" - wyjaśnił prezes.

Według niego, AgustaWestland wraz z PZL-Świdnik jako jedyna oferuje pełną produkcję maszyn, produkcję wielu podzespołów i transfer technologii, a nie tylko montaż w Polsce. Zobowiązuje się także do stworzenia centrum produkcji śmigłowca AW149 dla całej grupy w Świdniku.

Krystowski przypomniał, że wartość zobowiązania w ramach offsetu przekracza 1 mld euro. Co więcej, spółka stworzy pośrednio (wliczając kooperantów) 25-30 razy więcej miejsc pracy więcej niż firma, która jedynie zmontuje maszyny w Polsce. Dla Lubelszczyzny oznaczałoby to blisko 5,9 tys. nowych etatów.

Podobną opinię wyrazili dziś Pracodawcy RP, którzy uważają, że program modernizacji polskiej armii, poza oczywistym efektem w postaci wzmocnienia potencjału obronnego Polski, powinien zostać wykorzystany do modernizacji polskiego przemysłu, pozyskania nowoczesnych technologii i tworzenia nowych miejsc pracy. Według nich, "uderzające jest", że procedury przetargowe w żaden sposób nie uwzględniają potencjału działających już w Polsce zakładów, a także skali inwestycji, jakie do tej pory poczyniły.

PZL-Świdnik, firma z ponad 60-letnim doświadczeniem, jest największym polskim producentem śmigłowców. Bierze udział w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych wiropłatów dla polskich Sił Zbrojnych. PZL-Świdnik wyprodukował więcej niż 7400 śmigłowców i jest to jedyny polski wytwórca OEM z pełną zdolnością w zakresie projektowania, badań i rozwoju, integracji systemów, produkcji, realizacji wsparcia i szkoleń oraz modernizacji śmigłowców. PZL-Świdnik pełni również rolę kluczowego partnera przemysłowego w sektorze lotniczym, dostarczając struktury lotnicze dla wielu wiodących producentów na całym świecie. PZL-Świdnik jest częścią grupy AgustaWestland od 2010 roku. 

>>> Czytaj też: Rząd chce wydać 130 mld zł na zbrojenia. Ile z tego trafi do polskiego przemysłu?