Prośba o sporządzenie raportu została wysłana do OECD po opublikowaniu w grudniu 2013 roku wyników tak zwanego badania PISA (Programme for International Student Assesment), oceniającego umiejętność posługiwania się wiedzą przez 15-letnich uczniów. Okazało się, że wśród 34 krajów europejskich młodzi Szwedzi znaleźli się dopiero na 28. miejscu jeśli chodzi o matematykę i na 27. - jeśli chodzi i umiejętność czytania ze zrozumieniem i nauki przyrodnicze.

>>> Czytaj też: Ranking PISA: W Polsce podobno uczy się lepiej niż Niemczech i USA

W ocenie OECD, aby temu zaradzić, trzeba podnieść nie tylko zarobki szwedzkich nauczycieli, ale także ich status społeczny - aby więcej młodych ludzi świadomie wybierało studia pedagogiczne. Obecnie praca nauczyciela nie cieszy się w Szwecji szacunkiem, a sami nauczyciele są sfrustrowani z powodu nadmiaru zajęć i nieadekwatnie niskich pensji.

W raporcie OECD zwrócono również uwagę na fakt, że prawie połowa dzieci imigrantów mieszkających w Szwecji źle radzi sobie w szkole, czego konsekwencją może być pogłębianie się nierówności społecznych.

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając nie stan wiedzy uczniów, ale umiejętności posługiwania się nią. Badanie PISA sprawdza 15-latków z całego świata pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

Z ostatniego badania PISA, którego wyniki opublikowano w grudniu 2013 roku, wynika, że najlepiej na świecie wiedzą posługują się uczniowie z Szanghaju. Młodzi Polacy zajęli w Europie wysokie, szóste miejsce - wyprzedzili ich tylko 15-letni mieszkańcy Lichtensteinu, Szwajcarii, Holandii, Estonii i Finlandii. Z raportu wynika też, że Polska osiągnęła jeden z najlepszych wyników na świecie jeśli chodzi o przyrost liczby uczniów z najlepszymi wynikami.

>>>Czytaj też: Pensje urzędników odmrożone. Możliwe nawet 20 proc. podwyżki