Miesięczne koszty użytkowania internetu stacjonarnego w Polsce spadły w ujęciu rocznym w większości przedziałów prędkości zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych, wynika z analizy Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

"Klienci indywidualni za usługę stacjonarnego dostępu do internetu musieli zapłacić od 29,9 zł (Inea, 1 Mb/s, umowa na 24 miesiące) do 143,65 zł (Inea, 500 Mb/s, umowa na 24 miesiące). U operatora Inea występowała też największa rozpiętość cenowa, cena maksymalna i minimalna różniły się o blisko 114 zł" - czytamy w komunikacie.

W porównaniu do cen zeszłorocznych średnie koszty ponoszone za korzystanie z usługi stacjonarnego dostępu do sieci spadły w przypadku większości przedziałów prędkości. Największy spadek cenowy widoczny był w przypadku usług o przepływności od 30 Mb/s do 100 Mb/s i wyniósł on 17,20 zł (spadek o 21,45%). Tylko w przypadku przedziału od 2 Mb/s do 10 Mb/s średnie miesięczne stawki za dostęp do sieci były nieznacznie wyższe niż w 2014 r., podaje również UKE.

Biznes też płaci mniej

Reklama

Natomiast średnie miesięczne koszty ponoszone za usługę stacjonarnego dostępu do internetu przez klientów biznesowych wahały się od 33,27 zł (Inea, 1 Mb/s, umowa na 24 miesiące) do 234,89 zł (UPC, 300 Mb/s, umowa na 24 miesiące). Najmniej zróżnicowana cenowo była oferta Internetii. Różnica między najwyższą i najniższą ceną w przypadku tego operatora wyniosła jedynie około 9 zł.

"Tak jak w przypadku ofert dla klientów indywidualnych również w przypadku usługi dostępu do sieci dla klientów biznesowych średnie ceny zmniejszyły się w porównaniu do 2014 r. Jedynym wyjątkiem były stawki za internet stacjonarny o prędkości od 2 Mb/s do 10 Mb/s, które w przeciągu roku wzrosły średnio o 2,68 zł. Największa różnica w cenach widoczna była w przypadku przedziału do 2 Mb/s, gdzie średni koszt internetu stacjonarnego w 2015 r. był niższy o blisko 20 zł (czyli o 34,25%) w porównaniu do 2014 r." - czytamy dalej.

Opracowanie zostało przygotowane na podstawie cenników i regulaminów aktualnych na dzień 19 marca 2015 r. Analizie poddane zostały cenniki i regulaminy ośmiu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy wykazali udział w rynku internetu stacjonarnego (pod względem liczby abonentów) wyższy niż 1%.