Nasze ustalenia potwierdził dziś producent. - Pierwsza lokomotywa zostanie dostarczona do PKP Intercity w najbliższy poniedziałek. Wszystkie dopuszczenia zostały już uzyskane – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

Piotr Rybotycki z zarządu PKP Intercity potwierdził nam, że odbiory od producenta zostały zaplanowane na ten miesiąc.

Jaki jest harmonogram kolejnych dostaw? Producent deklaruje, że jeszcze w maju lokomotywy będą dwie. A potem, już w czerwcu, ma dojechać trzecia.

> > > Czytaj także: Dominacja polskich producentów taboru. Pesa i Newag mają jednak problemy

- Prace nad pozostałymi pojazdami są już mocno zaawansowane i będziemy je sukcesywnie przekazywać w zależności od potrzeb PKP Intercity – twierdzi Michał Żurowski z Pesy. Bydgoski producent wygrał przetarg na 10 lokomotyw spalinowych w lutym 2014 r. Wartość umowy, która przewiduje też 12-letnie utrzymanie, to ponad 131 mln zł.

Pesa deklarowała, że pierwsze Gamy przyjadą wiosną. Czyli jest poślizg, ale producent deklaruje, że dotrzyma terminu końcowego wyznaczonego na koniec października. Żeby nie przepadło unijne dofinansowanie, PKP Intercity musi zamknąć i rozliczyć ten kontrakt do 2015 r.

> > > Czytaj także: Pesa w tarapatach. Polski producent poległ na niemieckim rynku

- Nie powinno być problemów z dotrzymaniem tych zobowiązań – usłyszeliśmy w Pesie. Jak powiedział nam Piotr Rybotycki z PKP Intercity, lokomotywy powinny wejść do eksploatacji od grudniowego rozkładu.

Gama ma ciągnąć wagony pasażerskie z prędkością do 140 km/h. Jak zapowiada, PKP Intercity zobaczymy ją na niezelektryfikowanych liniach, np. z Ełku do Olecka i Suwałk, z Rzeszowa do Stalowej Woli i Zamościa oraz z Rzeszowa przez Jasło do Zagórza.

Jesienią ubiegłego roku podczas targów InnoTrans w Berlinie spalinowa Gama po raz pierwszy została zaprezentowana w malowaniu PKP Intercity. W grudniu 2014 odbyły się próby obciążeniowe z wagonami PKP Cargo i jazdy testowe – z wagonami PKP Intercity.

Ta lokomotywa to spalinowa wersja elektrycznej Gamy Marathon, która z powodzeniem testowana była przez Lotos Kolej, PKP Intercity, Pol-Miedź Trans i Orlen KolTrans. Na razie żaden z przewoźników nie zdecydował się jednak na jej zamówienie.

> > > Czytaj także: Pesa liczy na Putina. Kontrakt dla Moskwy uzależniony od kasy Kremla

Przy pomocy platformy lokomotyw Gama Pesa chce rywalizować z producentami zachodnimi, np. Bombardierem, Siemensem i Skodą. A Newag Nowy Sącz – polski konkurent Pesy - ma w swojej ofercie lokomotywę Griffin, która także występuje w wersji elektrycznej i spalinowej oraz pasażerskiej i towarowej.