Kluczowym elementem projektu jest rozbudowa należącego do PKP Cargo suchego portu w Małaszewiczach na granicy polsko-białoruskiej. W efekcie liczba pociągów z Chin do Europy współobsługiwanych przez PKP Cargo może wzrosnąć do 300 rocznie.

"To przełomowe porozumienie tworzy nowe możliwości wymiany handlowej z Chinami. To także następny krok w realizacji naszej strategii międzynarodowej ekspansji PKP Cargo. Dzięki przejęciu czeskiego przewoźnika AWT możemy zaoferować naszym chińskim partnerom nie tylko kompleksową obsługę logistyczną transportów do Europy Zachodniej, ale też dostęp do innych rynków Starego Kontynentu. Nasza współpraca tworzy jednocześnie nowe możliwości rozwoju eksportu europejskich towarów na jeden z największych światowych rynków zbytu. Oznacza to nowe szanse również dla polskich producentów" - powiedział prezes PKP Cargo Adam Purwin, cytowany w komunikacie.

Podpisany list intencyjny określa zakres i warunki współpracy PKP Cargo i ZIH. Oba podmioty utworzą w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy spółkę joint venture, w której obejmą po 50% udziałów. Opracuje ona biznesplan inwestycji w centrum logistycznym w Małaszewiczach, dzięki której Małaszewicze mają szansę stać się głównym hubem dla kontenerów przewożonych koleją pomiędzy Chinami a Europą.

Transport chińskich towarów do Europy jest obecnie zdominowany przez statki. Zaledwie 3,5% eksportu z Państwa Środka do Unii Europejskiej trafia drogą lądową, pomimo zalet tego rozwiązania – znacznie niższych kosztów w porównaniu z transportem lotniczym oraz nawet kilkukrotnie krótszego czasu przewozu w porównaniu z transportem morskim. Transport ładunku z centralnych Chin do Niemiec koleją realizowany jest w czasie od 11 do 14 dni, podczas gdy drogą morską zajmuje nawet 35-40 dni.

Idea „Jeden pas i jeden szlak" („One Belt and One Road") przewiduje utworzenie sieci połączeń infrastrukturalnych pomiędzy Chinami i Europą. Polska z racji wielkości gospodarki i położenia geograficznego odgrywa w niej istotną rolę. To właśnie na terytorium naszego kraju przecinają się główne europejskie szlaki transportowe, które w ramach współczesnego Jedwabnego Szlaku mają zostać połączone z Chinami. Duża część kolejowych transportów kontenerowych ze Wschodu już dziś przechodzi przez należące do PKP Cargo centrum logistyczne w Małaszewiczach, największy suchy port w Europie, gdzie następuje ich przeładunek na wagony o europejskim rozstawie kół.

PKP Cargo odpowiada za kompleksową obsługę logistyczną europejskiego odcinka połączenia z Chinami (Polska-Niemcy). Jeden pociąg przewozi 41 kontenerów 40-stopowych, dzięki czemu może obsłużyć nawet 41 klientów (jeden klient – jeden kontener). Obecnie PKP Cargo współtworzy trzy pociągi w imporcie i jeden w eksporcie.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.