To wnioski z raportu ABSL pt. "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2015".

"Od 2009 roku, kiedy to ABSL rozpoczęło swoją działalność, w obrębie sektora przybyło aż 100 tys. nowych etatów, co dziś daje nam liczbę 150 tys. zatrudnionych. Dalsze prognozy są więcej niż optymistyczne. Do 2020 r. w sektorze może pracować aż 250 tys. osób. To ćwierć miliona etatów dla absolwentów uczelni wyższych, specjalistów i menadżerów. To także wysokiej jakości miejsca pracy, dające możliwości rozwoju i awansu w międzynarodowych strukturach dużych firm, jak również siła napędowa całej polskiej gospodarki" - powiedział wiceprezes ABSL i dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini Marek Grodziński, cytowany w komunikacie.

Od początku 2014 r. w kraju powstało 60 nowych centrów, a ich liczba wzrosła do łącznie 532.

"W okresie ostatnich dwóch lat liczba pracowników w sektorze zwiększyła się o ponad 1/3. Wśród inwestorów, którzy od początku 2014 roku zdecydowali się otworzyć swoje centra w Polsce można wymienić m.in. General Motors, FedEx, Mars, Owens-Illionois, Toyota, UPS i wielu innych" - czytamy dalej.

Reklama

Kolejny rok z rzędu największym ośrodkiem skupiającym inwestorów z sektora jest Kraków, gdzie w centrach usług z kapitałem zagranicznym pracuje już 35,7 tys. osób. Na kolejnym miejscu plasuje się Warszawa z 27 tys. pracowników, Wrocław - 23,7 tys., Trójmiasto - 13,7 tys., Łódź - 13,1 tys., a następnie Aglomeracja Katowicka i Poznań - odpowiednio: 11,2 tys. i 9 tys. osób.

Obecnie, wśród 150 tys. pracowników sektora w Polsce największą grupę tworzą specjaliści z obszaru IT. Tego typu usługi świadczy 1 na 3 osoby zatrudnione w branży. Na drugim miejscu znajdują się specjaliści finansowo-księgowi, którzy stanowią 22% zatrudnionych. Z kolei 13% to natomiast pracownicy obsługujący procesy związane z branżą finansową, czyli usługi bankowe, ubezpieczeniowe i inwestycyjne. Aż 9 na 10 centrów obsługuje podmioty z Europy Zachodniej, a 45% z Ameryki Północnej, podano również w raporcie.

Raport ABSL "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2015", został opublikowany podczas 6. Konferencji ABSL. Opracowanie powstało we współpracy z ANTAL International, Baker & McKenzie, Everest Group, JLL.

>>> Czytaj też: Rosja: Amerykanie nie wylądowali na księżycu w 1969 roku